facebooktwittermail

Vikbolandsstruts vinnande koncept: Öppna upp gården

Vikbolandet

Vikbolandsstruts är välkända för sina strutsar, men ägarna Anneli och Niclas Nordqvist lägger stor vikt vid att utveckla ytterligare ben för företaget att stå på. En av framgångsfaktorerna är att de öppnar upp för konsumenter som får se hur de prioriterar hela kedjan – från uppfödning till försäljning.

Anneli och Niclas Nordqvist framför korna i hagen.
För att se den här videon behöver du vara prenumerant.
Logga in eller prova för en krona!

Vikbolandsstruts, strax utanför Norrköping i Östergötland, har blivit ett välkänt resmål för långväga turister. Ett år utan pandemi kan de ha 10 000 besökare.

Ägarna Anneli och Niclas Nordqvist föder upp struts och nöt, har en gårdsbutik med slakteri och styckeri samt en restaurang där de serverar egna råvaror.

– Det ena ger det andra, vi har många olika ben att stå på. När man har ett litet företag är det en förutsättning så det finns sysselsättning året om, berättar Anneli Nordqvist.