Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 12 mars

    Bara svenskt på Citygross? Inte längre

    Matvarujätten Citygross har stuckit ut på butikskartan genom att enbart sälja färskt kött från svenska gårdar. Men den policyn finns inte längre.

     Citygross importerar nu också kött från Danmark, Irland, Nya Zeeland, Australien och Brasilien.
    Citygross importerar nu också kött från Danmark, Irland, Nya Zeeland, Australien och Brasilien.

    I butikshyllorna säljs numera också nötkött från länder som Australien och Brasilien samt importerat lamm- och fläskkött. Kunderna har efterfrågat fler alternativ och i slutet av förra veckan meddelade Citygross att man nu börjar sälja importerat kött.

    – Ett jättesvårt beslut. Svenska produkter är något som vi värnar om. Men vi måste också se till konsumenterna. Kött är en stor utgift för många hushåll och vi ser inte att den svenska produktionen ökar i den takt som behövs, säger Mats Sjödahl, inköpsdirektör på Bergendahls Food som äger Citygross, till ATL.

    Ont om extrapris

    Bristen har gjort att det varit svårt att ge extrapriser på kött i kampanjbladen. Till exempel har Citygross aldrig kunnat sälja svensk fläskfilé till extrapris på alla kedjans butiker samtidigt.

    Hur viktiga är kampanjbladen för er försäljning?

    – De är oerhört viktiga för hela branschen och kött är en stor utgift för matkonsumtionen. Därför har det varit ett problem när det inte finns tillgång på svenskt kött för att göra vissa kampanjer, säger Mats Sjödahl.

    Butikspriserna på svenskt kött har fortsatt uppåt när tillgången tryter, och för en del är smärtgränsen nådd, menar han.

    – Många vill fortfarande handla svenskt. Men för en del konsumentgrupper är priserna för höga och då väljer man utländsk kött. Det är framförallt för nötköttet som vi upplever att det nåtts en maxgräns.

    Det är långa väntetider till slakt på nöt och slakterier uppger att de går för fullt. Vad säger du om det?

    – Det är många som säger att ladorna är fulla, men det har inte kommit handeln till del. Vi har pratat med leverantörer och vi ser ingen förbättring framöver.

    Egen insamling

    Citygross uppger att man sedan 2011 har samlat in 60 miljoner kronor till svenska lantbrukare genom Gris- respektive Lammkronan. För varje kilo kött som köpts in har en extra krona gått till svenska gris- och lammproducenter. Den satsningen fortsätter.

    – Vi har inga ambitioner att sälja mindre svenskt kött. Vi är den enda kedjan som verkligen gör något för att öka den svenska produktionen, avslutar Mats Sjödahl.

    LÄS OCKSÅ: Utländsk filé i butikernas annonserLÄS OCKSÅ: Svenskt kött i riksdagenPREMIUM: Därför väljer IKEA svensk gris – ibland

    Till toppen