facebooktwittermail d

Här är traktorn som kan drivas på el

Hannover

Steyr och motortillverkaren FPT ställer ut en gemensam laddhybrid på Agritechnica – ett traktorkoncept som både drivs av ett batteri och en konventionell drivlina.

Genom att kombinera en konventionell drivlina med batterier och elmotorer tror sig Steyr kunna spara upp till tio procent av bränslet.
Genom att kombinera en konventionell drivlina med batterier och elmotorer tror sig Steyr kunna spara upp till tio procent av bränslet.

Visserligen är det långt kvar innan konceptet (som heter just Steyr Konzept) når marknaden, men möjligtvis säger konceptet också något om hur Steyr och övriga CNH-koncernen ser på framtiden.

Traktorn är i det här fallet utrustad med ett batteri, som driver de fyra hjulen via var sin elmotor, men också en vanlig konventionell motor som laddar batteriet, precis som i många hybridbilar. Eftersom det i det här fallet även rör sig om en laddhybrid kan batteriet också laddas via ett specialanpassat eluttag.

Cykelstyre eller traktorratt? Betraktaren väljer som alltid sina liknelser. Frågan är hur lättmanövrerad en sådan här traktor blir?
Cykelstyre eller traktorratt? Betraktaren väljer som alltid sina liknelser. Frågan är hur lättmanövrerad en sådan här traktor blir?
Däckpartiernas lampor drar inte minst blickarna till sig, men lär knappast vara ett säljargument i en färdig produkt.
Däckpartiernas lampor drar inte minst blickarna till sig, men lär knappast vara ett säljargument i en färdig produkt.

Sparar bränsle

Genom att optimera drivlinan på det här sättet tror sig Steyr kunna stoppa in en betydligt mindre motor än vad som annars är brukligt i en traktor av samma storleksmodell, i det här fallet en fyrcylindrig motor på 4,5 liter i stället för en sexcylindrig.

Detta för i sin tur med sig flera fördelar, främst i form av minskad bränsleförbrukning och därmed också minskad miljöbelastning. Men kunder som sätter sig i en sådan här traktor lär också dra nytta av de fördelar som lär uppstå när man kan köra kortare sträckor på el utan några höga bullernivåer och utsläpp av skadliga partiklar i närmiljön.

Dessutom lär drivlinan, enligt CNH, göra det möjligt att ta till vara bromsenergin och laga den i batteriet för senare användning.

Jämfört med en vanlig diesel ska bränslebesparingen vara omkring 10 procent.

Baktill hittar vi bland annat ett uttag för olika typer av elektriska redskap.
Baktill hittar vi bland annat ett uttag för olika typer av elektriska redskap.
Gammal och ny teknik i en salig blandning. Här laddas traktorn både med el och diesel.
Gammal och ny teknik i en salig blandning. Här laddas traktorn både med el och diesel.

Avskalad hytt

Invändigt påminner traktorns reglage snarare om något som man hittar i ett flygplan. Ratten som vi känner den i dag är kraftigt avskalad, men finns fortfarande kvar. Däremot är backspeglarna utbytta mot skärmar, precis som på många av dagens konceptbilar. Baktill finns ett eluttag för olika typer av redskap, och kraftuttaget är precis som däcken upplyst i olika färger - och är knappast detaljer som kommer att leta sig in i en fabriksklar modell.

Hyttens backspeglar har ersatts av skärmar, något som ännu inte är lagligt på många marknader.
Hyttens backspeglar har ersatts av skärmar, något som ännu inte är lagligt på många marknader.
Steyr Konzept lär vara en av världens första hybridtraktorkoncept.
Steyr Konzept lär vara en av världens första hybridtraktorkoncept.

Mer intressant lär i så fall vara att FPT, som också ägs av CNH, själva har beskrivit den elektriska drivlinan som en viktig milstolpe, och att motortillverkaren säger sig vilja specialanpassa batteripacket genom ett modulsystem så att det enkelt kan skalas upp för att möta alla typer av behov.

Mer från Agritechnica:

Fendt 942 Vario årets traktor

Lemken visar ny spruta och en rad andra nyheter

Här är traktorn som kan drivas på el

John Deere tror på en framtid som går på el

Väderstads storharv lockade den svenska publiken

MFs koncepttraktor tar avstamp i månlandningen