facebooktwittermail d

Axfood rear ut hundratals ton svenskt nötkött

Livsmedelskoncernen har köpt in drygt 200 ton nötkött mer än normalt för att stötta Sveriges lantbrukare och slakterier i torkans spår. I mitten på augusti kommer det att märkas i form av billigare priser på Hemköp och Willys.

I mitten på augusti inleder Axfoods kedjor Willys, Hemköp och Tempo kampanjer på svenskt nötkött.
I mitten på augusti inleder Axfoods kedjor Willys, Hemköp och Tempo kampanjer på svenskt nötkött. FOTO: MOSTPHOTOS

Ända sedan de första rapporterna om en hotande foderbrist framåt vintern har det höjts röster om vikten av att få upp konsumtionen av svenskt kött. Då kan slakterierna slakta mer, vilket skulle minska risken för nödslakt av djur om bönderna i ett senare skede inte lyckas få fram foder. Samtidigt har det torra vädret lett till såväl grillförbud som röster om köttätandets roll i klimatuppvärmningen.

1 000 extra köttkor slaktas

Nu väljer Axfood, med en marknadsandel på den svenska livsmedelmarknaden på runt 20 procent, i ett första skede att köpa in 200 ton extra nötkött, motsvarande ungefär 1 000 nötkreatur. Det sker i samarbete med bland annat slakteriet KLS Ugglarps.

– Redan i mitten av juni när de första alarmerande rapporterna kom tog vi kontakt med svenska köttproducenter och slakterier för att hitta gemensamma lösningar för den uppkomna situationen. Dagligvaruhandeln kan med hjälp av kampanjer uppmuntra konsumenterna att i högre grad välja svenskt kött och därmed minska det överskott som nu uppstår, säger Nicholas Pettersson, vd för Dagab Inköp & Logistik och inköpsdirektör på Axfood.

Från och med vecka 33 kommer Axfoods kedjor Willys, Hemköp och Tempo att köra kampanjer med svenskt nötkött.

LÄS OCKSÅ: KD: Hyr frysfartyg för att lagra kött

LÄS OCKSÅ: Regionen stödköper svenskt kött

LÄS OCKSÅ: Mer svenskt kött i hyllorna