facebooktwittermail

Växtbaserade drycker växer så det knakar

Skånska Veg of Lund försöker komma in i Kina med sin potatisdryck Dug. Det är ett exempel på den framtidstro som präglar marknaden för växtbaserade drycker. 

Den potatisbaserade drycken Dug finns i dag på den svenska och brittiska marknaden. Nästa steg är att ta sig in på den kinesiska. Veg of Lund har inlett ett samarbete med matvarukedjan Olé Supermarket som har ett 50-tal butiker i landet. I ett första steg ska drycken finnas i ett tiotal butiker i megastäderna Shanghai och Shenzhen som tillsammans har omkring 40 miljoner invånare. DUG finns också på ett antal kaffebarer i Shanghai.

Bolaget har funnits sedan ganska precis ett år sålt en växtbaserad smoothiedryck i Kina via en e-handelsplattform.

I dag tillverkar Veg of Lund sina växtbaserade drycker i Sverige och Storbritannien.

– Det som säljs i Kina skeppar vi dit i dagsläget. Hur produktionen ska se ut i framtiden vet vi inte, säger Torbjörn Clementz, styrelseordförande i Veg of Lund AB.

My Foodie från Veg of Lund har funnits på marknaden sedan 2018. FOTO: VEG OF LUND

Vilka volymer det handlar om vill han inte gå in på. Varken när det gäller råvaror eller färdig dryck.

–  Men det handlar inte om några jättemängder ännu så länge.

På sikt kan det också gå att köpa bolagets drycker i USA tror Torbjörn Clementz.

– Vi har varit där och krattat så det finns bolag och kontaktytor som är intressanta. Men det är inte aktuellt inom en relativ närtid. Vi måste ta hand om och vårda våra positioner på de marknader som vi finns nu.

Företaget grundades av Eva Tornberg, professor emerita vid Lunds universitet, 2016. Bolagets första produkt, en smoothieliknande dryck med namnet My Foodie lanserades 2018. Läs mer om bolaget i Lantmannens intervju med grundaren Eva Tornberg: 

Veg of Lund AB i siffror (tkr)

År omsättning resultat

2020  2 400 - 15 114

2019  2 011  - 11 498

2018  1 055  - 4 776

2017  660  - 1 612

Bolaget noterades på aktiemarknadsplatsen First North i februari 2020 och har där ett uppskattat värde på 116 miljoner kronor. Källa: Allabolag.se och Nyemissioner.se

Jörd
Jörd finns på den danska och brittiska marknaden och inom en snar framtid även i svenska livsmedelsbutiker. FOTO: ERIK BRATTHALL

Som ATL tidigare skrivit har även Arla tagit klivet in på marknaden för växtbaserade drycker med havremjölken Jörd. Den finns i dag i Danmark och Storbritannien och ska även komma till Sverige. När är dock inte offentligt ännu.

Pionjären Oatly har haft ett motigt 2021 hittills. Dels har man anklagats för att ha blåst upp både intäkter och resultat vilket lett till att investerarna vilselett. En uppgift som bolaget tillbakavisat bestämt. Hur det står till kan det komma en hint om den 16 augusti när siffrorna för kvartal två ska presenteras.  

Oatly har varumärkesskyddat namnen brölk, pjölk och trölk och säljer nu produkter under dessa namn.
Oatly har varumärkesskyddat namnen brölk, pjölk och trölk. FOTO: ANNICA LUNDBÄCK

En annan motgång var när Oatly nyligen förlorade en namntvist med det lilla brittiska företaget Glebe Farm som producerar en dryck med namnet Pureoaty.

Oatly startade i Lund för 25 år sedan och börsintroducerades i våras. I dag uppges börsvärdet vara på cirka tolv miljarder dollar. Produktionsvolymen ska enligt uppgifter till Dagens Industri öka från 350 miljoner liter 2020 till 1,4 miljarder liter 2023. På sikt ska antalet fabriker öka från fyra till nio.

Den globala marknaden för vegetabiliska mejeriproduktsalternativ har av analysgruppen Grand View Research uppskattats att i genomsnitt växa med 16,7 procent per år fram till 2025 och ska då ha ett marknadsvärde på cirka 41 miljarder dollar.