Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 3 juli 2018

    Vegoätandet ökar

    VISBY.

    Allt fler svenskar väljer vegetarisk mat. Klimatet och den egna hälsan är de starkaste drivkrafterna att äta mindre kött, enligt en undersökning från Coop.

     Kaj Török från hamburgerkedjan Max och Anneli Bylund, senior hållbarhetsstrateg på Coop, diskuterar vegetarisk mat.
    Kaj Török från hamburgerkedjan Max och Anneli Bylund, senior hållbarhetsstrateg på Coop, diskuterar vegetarisk mat. FOTO: Sara Johansson

    Butikskedjan har startat vad de kallar ett vego-index där de samlat in 12 000 svar om vad svenskar äter till lunch och middag. För att en måltid ska klassas som vegetarisk måste den innehålla minst två lakto-ovo vegetariska råvaror.

    – Man kan inte bara äta inget, eller bara en frukt, för att det ska räknas in i indexet, säger Tarik Belqaid, projektledare för vego-indexet, under ett seminarium arrangerat av Coop under Almedalsveckan.

    I maj i år valde var tredje tillfrågad en vegetarisk måltid. Det är en höjning med två procentenheter sedan maj 2018.

    Säsongsvariationer

    Tittar man på hur det ser ut över året är det tydligt att intresset för att äta vegetariskt minskar vid högtider som jul och nyår, och under sommaren när grillen går varm. Coop har också frågat vem som är intresserad av att äta mer vegetariskt och fått svaren att fem av tio vill göra det. 51 procent av de som vill äta mer vegetariskt anger klimatet som en anledning, lika många sin egen hälsa. Lite anmärkningsvärt är att djurens situation inte finns med bland de tio mest angivna skälen.

    Växande sortiment

    Hos hamburgerkedjan Max är nu var femte måltid vegetarisk. Kaj Török, informations- och hållbarhetschef på Max, konstaterar att det har blivit mycket lättare att hitta köttalternativ sedan de gjorde sin stora vegetariska satsning, med en femdubbling av vegovalen på menyn, i januari 2016.

    – Vegosortimentet har exploderat, med en massa nya tekniska alternativ.

    Den beskrivningen höll Anneli Bylund, senior hållbarhetsstrategi på Coop, med om.

    – Frysta proteinersättningar håller på att svämma över. Och vi är supersugna på att sälja mer av det, för det finns ingen kategori som växer så mycket.

    LÄS OCKSÅ: Mer vegetariskt på Ikeas bordLÄS OCKSÅ: Oatly på väg mot milstolpe

    Relaterade artiklar

    Till toppen