Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 29 mars

    Oatly på väg mot internationellt genombrott

    Malmö.

    Oatlys havredryck säljer som smör. Företaget passerar förmodligen miljarden i omsättning i år.

    Oatly, med produktionsanläggning i Landskrona, håller just på att bygga ut kapaciteten från 30 miljoner till 100 miljoner liter havredryck med invigning första kvartalet 2019. Men kapacitetsökningen verkar redan ha blivit för liten. Nu funderar vd Toni Petersson på hur problemet ska lösas.

    – Eftersom drygt hälften av vår omsättning kommer från Europa så kan det bli att vi sätter en anläggning där med ytterligare 100 miljoner liter. Sedan kan det bli att vi bygger ut Landskrona-anläggningen med ytterligare ett steg så att vi når 300 miljoner liter totalt inom fyra-fem år, säger han.

     – Bolag måste i framtiden göra något bra för världen. Annars kan de inte existera på lång sikt. Det är det ekonomiska perspektivet. Vi måste vara våra idéer trogna. Är vi inte det, så är vi en bluff, säger Oatlys vd Toni Petersson.
    – Bolag måste i framtiden göra något bra för världen. Annars kan de inte existera på lång sikt. Det är det ekonomiska perspektivet. Vi måste vara våra idéer trogna. Är vi inte det, så är vi en bluff, säger Oatlys vd Toni Petersson. FOTO: Per Österman

    Försäljningen ökade med 30 procent under 2017. Prognosen för 2018 är en acceleration i tillväxttakten till 50 procent.

    – Det ligger utanför vår kontroll nu. Vi styr inte utvecklingen längre utan vi är helt i händerna på marknaden, säger Toni Petersson.

    Genom miljardvallen

    Omsättningen 2016 var 475 miljoner och i år sprängs förmodligen miljardvallen efter en rivstart de första månaderna. Sverige är fortfarande den centrala marknaden men Finland, Storbritannien, Nederländerna och Tyskland kommer starkt. Den vegetariska trenden är allmänt stark för havredrycken som ersätter mjölk på trendiga lattebarer i Nordeuropas metropoler. Det verkar också som om Oatly är ett av de trendigaste märkena.

    Under året har Oatlys etablerat sig i USA som kan få en egen produktionsanläggning som skulle försörjas från Kanada.

    – Vi har varit med i artiklar i New York Times, Times Magazine och LA Times. Non-dairy (mjölkfritt) är relativt stort I USA och vi är det nya. De flesta som går på kafé vet vad Oatly är. USA kommer med i 2018 års siffror. Vi hade 10 mindre kaféer i början av 2017, väldigt noggrant utvalda och tongivande i att sätta trender. Nu finns vi på kanske 1 500 kaféer, säger Toni Petersson.

     Oatlys anti-kampanj där bolaget talar om att man egentligen inte tycker om att annonsera.
    Oatlys anti-kampanj där bolaget talar om att man egentligen inte tycker om att annonsera. FOTO: Alice Schoolcraft

    Oatlys marknadsstrategi är att först etablera varumärket och först sedan bearbeta livsmedelskedjorna. Just nu är Stockholm tapetserat av enkla svart-vita affischer i en anti-kampanj där Oatly talar om att man egentligen inte tycker om att annonsera.

    – Samma utomhuskampanj som vi kör i Stockholm har vi kört i Amsterdam, London, New York och Los Angeles. Vi spenderar inte så mycket på marknadsföring men vi får bra effekt på det vi gör, säger Toni Petersson.

    Pratar om vad de tror

    Kampanjen har väckt uppmärksamhet i reklamkretsar och riktar sig till den radikala och trendkänsliga målgrupp av veganer och klimataktivister som i stor utsträckning köper Oatlys produkter. Toni Petersson svarar undvikande på frågan om havredrycken är på väg att bli mainstream och nu börjar nå medelklasskonsumenterna.

    – Det här är inte en marknadsföringsaktivitet för oss utan det är vad vi tror på. Och vi kommunicerar vad vi tror på med våra kunder, säger han.

    De som anställs förväntas dela företagets idéer och det är lätt att se likheter med idéburna företag som datortillverkaren Apple eller Ikea.

    – Tillväxten har drivits mycket av den unga generationen som väljer växtbaserad kost för planetens och hälsans skull. Tror man inte på klimatförändringar så kan man inte jobba här, konstaterar han.

    Oatlys ägare

    Oatly är sprunget ur forskning och har behållit den inriktningen. Från början var Skånska Lantmännen delägare men man lämnade Oatly tidigt. Idag är det en blandning anställda och riskkapitalister som äger Oatly.

    Dessa är:

    Verlinvest

    China Resources

    Industrifonden

    Östersjöstiftelsen

    Grundare

    Privata investerare och anställda

    Oatlys resultat

    Efter finansnetto i tusen kronor.

    2016: 1 438

    2015: 4 699

    2014: 2 321

    2013: 9 204

    2012: 14 424

    2011: 8 671

    Källa: Syna

    Oatlys nyckeltal

    (2016)

    Antal anställda: 118

    Soliditet: 24,8 procent

    Omsättning per anställd, i tusen kronor: 4 037

    Kassalikviditet: 86,6 procent

    Källa: Syna

    LÄS OCKSÅ: Havredryck hett i USALÄS OCKSÅ: Oatly på Vouges tio i toppLÄS OCKSÅ: Oatly: ”Granska skolmjölkstödet”LÄS OCKSÅ: ”Havre är framtiden för Sverige”

    Till toppen