Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 25 januari 2018

    Så stor andel har ekolivsmedlen

    Den ekologiska livsmedelsmarknaden växer även om tillväxttakten avtar. Värdet har ökat med 2,5 miljarder på ett år, det visar Ecowebs marknadsrapport för 2017.

     Den ekologiska livsmedelsmarknaden växer även om tillväxttakten avtar.
    Den ekologiska livsmedelsmarknaden växer även om tillväxttakten avtar. FOTO: Mikael Ljungström

    2017 var marknadsandelen 9,3 procent, en ökning med 0,6 procentenheter sedan föregående år. Värdet på ekoförsäljningen uppgick till 27,9 miljarder kronor, en uppgång med 2,5 miljarder kronor. Det visar Ecowebs marknadsrapport 2017.

    Försäljningen av ekologiska livsmedel (Krav-märkta och EU-ekologiska) ökade med 9,8 procent i fjol. Det betyder att ekolivsmedel stod för 9,3 procent av de sålda livsmedlen i Sverige, enligt rapporten.

    Ökningstakten har dock avtagit under året och en förklaring kan vara detaljhandeln inte profilerat ekologisk produkter lika mycket som tidigare. Dessutom har konkurrensen om konsumentens uppmärksamhet från märkningar som till exempel lokalt, närodlat svenskt och klimatsmart, hårdnat, enligt Ecoweb.

    Inga segmentsiffror

    – Vi har ännu inte några siffror på segmentsnivå men överlag har de största delarna som är mejeri samt frukt och grönt ökat. Men även till exempel ekokyckling och ägg har ökat påtagligt, säger Cecilia Ryegård på Ecoweb, till ATL.

    Hon pekar också på att ekologiskt livsmedel har en högre andel svenskproducerat är konventionella livsmedel.

    – När det gäller till exempel kyckling och ägg är i princip allt svenskt samma sak när det gäller mejeri., säger Cecilia Ryegård.

    Ecoweb spår att värdeökningen på den svenska ekomarknaden avtar och blir cirka 2 miljarder kronor under 2018.

    – Även om ekoproduktionen fortsätter att öka ser vi flaskhalsar i logistiken, säger Cecilia Ryegård.

    15 procent 2025

    Ecowebs prognos till år 2025 är att den ekologiska andelen av den totala livsmedelsförsäljningen kommer att utgöra cirka 15 procent.

    – Så gott som alla betydande aktörer på livsmedelsmarknaden har satt upp långsiktiga mål för sin ekoförsäljning, till exempel Coop och Arla, som båda har målet 20 procent år 2020. Sätter man mål har man oftast för avsikt att se till att de infaller, avslutar Cecilia Ryegård.

    PREMIUM: Tredubbelt pris för ekobeta lockarLÄS OCKSÅ: Succé för eko i DanmarkLÄS OCKSÅ: Eko-trenden håller i sig bland drycken

    Relaterade artiklar

    Till toppen