Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 22 maj

    Ica satsar på svensk vego

    I ett nytt projekt ska Ica satsa mer på svenskt, växtbaserat protein. Vd Per Strömberg vill ha bönderna med på tåget.

    – Får vi inte ett intresse hos lantbrukarna att producera den råvara som behövs så kommer det här inte att lyckas. Det är en grundförutsättning, säger han till ATL

     Ica vill utveckla vegoprodukter på svenska råvaror, processade i Sverige.
    Ica vill utveckla vegoprodukter på svenska råvaror, processade i Sverige. FOTO: Mostphotos

    En minut före utsatt tid ringer Per Strömberg till ATL. Lanseringen av Icas nya projekt Växa har skett med hjälp av pr-byrå. Frågan om kött versus vego är laddad och det är många aktörer som vill landa den rätt i bondesverige.

    – Vi ser att kunderna blir mer och mer intresserade av gröna proteiner. Vi ser att det är en trend som kommer att hålla i sig och vi ser att det sker på bekostnad av köttet, säger han.

    Oftast importerad

    Samtidigt är råvaran nästan uteslutande importerad, konstaterar Per Strömberg. Och är den inte det så har den ofta processats utomlands. Anledningen är att det saknas svenska ”slakterier” för behandling av proteingrödor. Eller extrudering och extrahering, som det heter på fackspråk.

    – Det är en sak att få fram råvaran, och en annan att utveckla den, säger Per Strömberg. Kunderna vill ofta ha en färdig produkt.

    Det Per Strömberg och Ica ska göra i praktiken är därför att söka upp bra initiativ där man kommit igång, men i liten skala. Där kan storspelaren Ica gå in och förbinda sig att köpa större volymer.

    – Då vågar man som småföretagare eller bonde investera, när man vet att det finns en avsättning, säger Per Strömberg.

     ”Är det något som är viktigt för en Ica-handlare så är det att skapa en butik som är unik och då är det viktigt med lokala produkter”, säger Ica:s vd, Per Strömberg.
    ”Är det något som är viktigt för en Ica-handlare så är det att skapa en butik som är unik och då är det viktigt med lokala produkter”, säger Ica:s vd, Per Strömberg. FOTO: Mikael Ljungström

    Förflutet hos Lantmännen

    Mycket handlar om att få fram riktigt bra produkter som folk gillar över tid, säger Per Strömberg. Han berättar om sina år på Lantmännen Cerealia.

    – Precis när jag kom in var det väldigt populärt med fiberpasta. Det växte, men gick sen tillbaka. Vi såg att många kunder tyckte att det var nyttigt och roligt ett tag, men sen gick man tillbaka till vanlig pasta för att det var godare.

    Per Strömberg har fortsatt goda relationer med sin gamla arbetsgivare och berättar att han nyligen varit på möte med Lantmännens vd Per Olof Nyman och några andra direktörer för att diskutera Icas nya vegoprojekt. I projektet ingår även att samverka med forskning och utveckling för att få fram svenskproducerade proteingrödor.

    Hur ser du på ATL:s nyhet om att Lantmännen ska sluta ta emot åkerböna då?

    – Ja det är ju ett växtbaserat protein och ett produktområde som borde vara intressant. Så det är ju en tråkig utveckling om just det verkar gå åt fel håll.

    – Sen har de säkert tagit ett affärsmässigt och bra beslut, säger Per Strömberg.

    Vill jobba lokalt

    Ica ser sin lansering av Växa-projektet som en naturlig fortsättning på arbetet som redan skett inom de egna varumärkena på kött- och mejerisidan.

    – 2015 var 80 procent av vårt kött svenskt, nu är det 95 procent. På chark har vi gått från 55 procent till 95 procent. Men fortfarande är 50 procent av det som totalt sett säljs i en Ica-butik importerat, säger Per Strömberg.

     Per Strömberg, vd på ICA Gruppen AB.
    Per Strömberg, vd på ICA Gruppen AB. FOTO: Anders Wiklund/TT

    I projektet ingår även Icas ambition att knyta lokala produkter till sina butiker. Sedan Corona drog igång var det många lokala producenter som fick det tufft i och med att restaurangbranschen nöp. På kort tid tog då Ica in 300 nya, lokala leverantörer berättar Per Strömberg.

    Men det är ju till och med ett uttryck att det är Ica-handlaren som tjänar pengar, inte bonden. Hur ska bönderna tjäna på det här?

    – Vi ser en efterfrågan på lokalt producerade produkter och med det följer också en högre prissättning. Då ger det sig själv att både Ica-handlaren och bonden kan tjäna pengar.

    Går igång

    Per Strömberg låter plötsligt mer engagerad på rösten. Han berättar om en handlare i skånska Eslöv, som jobbar med en pristrappa mot lokala producenter. I början, när en produkt är ny, betalar han mer än producenten begärt, för att sedan sänka priset om produkten lyckas nå högre försäljningsvolymer.

    – Är det något som är viktigt för en Ica-handlare så är det att skapa en butik som är unik och då är det viktigt med lokala produkter. Det om bonden och Ica-handlaren är en elak myt. Det är inte en bild som jag har, säger han.

    Relaterade artiklar

    Till toppen