Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 29 september 2017

    Hemmabyggd dolly kan få användas

    När skörden ska bärgas är transportbehovet oändligt. Har man två kärror men ingen släpvagn kan en dolly användas som mellanaxel. Kraven för lantbruksvagnar är inte så exakta men det finns tydliga regler för vissa saker.

     En smedbyggd dolly mellan två kärror kan användas om man följer kraven vad gäller bromsar på vagnarna.
    Bild 1/3 En smedbyggd dolly mellan två kärror kan användas om man följer kraven vad gäller bromsar på vagnarna. FOTO: Privat
     Är dollyn tillförlitligt konstruerad får den användas. Vid en flygande besiktning kan såklart polisen ha synpunkter om säkerheten.
    Bild 2/3 Är dollyn tillförlitligt konstruerad får den användas. Vid en flygande besiktning kan såklart polisen ha synpunkter om säkerheten. FOTO: Privat
     Bo Göingberg.
    Bild 3/3 Bo Göingberg. FOTO: Transportstyrelsen

    Bo Göingberg är utredare på Transportstyrelsen och kan förklara syftet med att använda en dolly från ett trafikmässigt perspektiv.

    – Om man inte bedömer att den framförvarande släpvagnens draganordning klarar kopplingsbelastningen, så kanske man kan använda en sådan. Det är inget som hindrar att man kopplar två kärror till varandra men man kan ju ha skäl till att inte vilja ha den här större kopplingsbelastningen, eller att vilja dela upp kopplingsbelastningen med hjälp av dollyn. Det kan ju även vara för att kopplingsanordningarna inte passar ihop.

    Kraven är inte exakta

    Kraven på kopplingsanordningar för lantbruksvagnar är inte så exakt angivna. Det ska räcka med att anordningarna är tillfredställande vad gäller hållfasthet och infästning i chassit. Det finns heller inga detaljerade krav på typgodkännande.

    Det är också okej att använda en hemmabyggd dolly men vikt och bromsar får stor betydelse vid körning på väg. Bo Göingberg förklarar vad som gäller.

    – Har man flera släpvagnar så får släpvagnarna tillsammans inte ha en högre obromsad vikt än dragfordonets vikt. Finns det bromsar på den första släpvagnen men ingen broms på den bakre, då gäller det att den bakre vagnen plus dolly inte väger mer än traktorn. Har traktorn en bruttovikt på fem ton får den obromsade vikten inte överstiga fem ton. Den första släpvagnen, som har bromsar, den vagnens vikt behöver inte räknas med.

    Dollyn räknas som släpkärra

    Dollyn är definitionsmässigt en släpkärra. Så i praktiken ska ett ekipage med två kärror och en dolly räknas som tre kärror. Hade kombinationen dragits av en trafiktraktor som transporterar annat gods än jordbruksprodukter och på andra vägar än enskilda, då blir det registreringskrav och då kan en hemmagjord dolly inte användas. Dollyn ska då registreras och likställas med en dolly som dras av lastbilar.

    En som använt sig av en dolly för lantbruksändamål är Kent Gustavsson i Trollhättan.

    – Den är gjord på en framaxel till en lastbil och har ganska stora hjul. Axeln köpte jag på en skrotaffär.

    Dollyn byggdes av en smed och användes när Kent hade marker en bit bort. Fördelen var att han kunde koppla ihop två kärror när det inte fanns en vagn. Dollyn har inte bromsar. Nu finns inte behovet kvar och dollyn blev till salu för en tid sedan. Kent körde med den för omkring fem år sedan och han anser att det var mer vanligt tidigare än nu när det finns flakväxelsystem.

    Det här är en dolly

    Dolly är en släpkärra som är avsedd att vara styraxel för en påhängsvagn och som är utrustad med en kopplingsanordning för en påhängsvagn.

    Källa: Wikipedia

    LÄS MER: Extra stora bakdäck på nya FastracLÄS OCKSÅ: Fler maskinnyheter från HorschPREMIUM: Succén – ökat vinsten med 80 procentPREMIUM: Så ska du tänka inför köp av nya maskiner

    Relaterade artiklar

    Till toppen