Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 26 september 2017

    Nya Fastrac i Sverige

    Borgeby.

    JCB:s största Fastrac hittills visades i fredags upp för första gången på svensk mark tillsammans med andra nyheter från den brittiska tillverkaren.

    Det är nu 26 år sedan JCB:s första Fastrac lanserades. Fortfarande är den unik i många hänseenden med sina låsningsfria skivbromsar, fullfjädrade komfort och speciella utseende.

    Fastrac 8330 är den största maskinen hittills med sina 348 hästkrafter. Systermodellen 8290 har en motor på 306 hästkrafter.

     Dragare. Nya JCB Fastrac 8330 kan nu levereras i Sverige. Den har fått extra stora bakdäck för att kunna hantera lyftkapaciteten på trepunktslyften.
    Dragare. Nya JCB Fastrac 8330 kan nu levereras i Sverige. Den har fått extra stora bakdäck för att kunna hantera lyftkapaciteten på trepunktslyften. FOTO: Hans Dahlgren

    För första gången kan Fastrac nu säljas i Sverige utan strypning. Traktorn är byggd för att kunna köras i 70 kilometer i timmen. Registrerad som den nya fordonstypen traktor B får den bara köras i 50 kilometer i timmen i Sverige, men det finns ingen fysisk eller mjukvarumässig strypning utan det ligger i förarens ansvar att hålla koll på hastigheten.

    ATL TV: Se nya Fastrac – JCB:s nya flaggskepp

    Steglös transmission

    Kraften kommer från en 8,4 liters motor från Agco Power. Även den steglösa transmissionen är från Agco och är alltså samma som Fendts Vario-transmission.

    – Den har två arbetsområden 0-65 kilometer i timmen och 0-40 kilometer i timmen, alltså ett läge för väg och ett för fält, säger Gavin Neate på JCB.

     Signum. Som vanligt finns fjädring och rejäla skivbromsar runt om.
    Signum. Som vanligt finns fjädring och rejäla skivbromsar runt om. FOTO: Hans Dahlgren

    Nytt i den senaste generationen Fastrac är också att den hydraulmekaniska styrningen är borta. I stället är styrningen helt hydrostatisk med dubbla kretsar.

    Fastrac går att få med både lantbruksdäck och entreprenaddäck. Jämfört med den mindre 4000-serien så har nya 8000-serien fått större bakhjul än framhjul.

    – Det är eftersom vi har högre kapacitet på trepunktslyften, upp till tio ton, och då behövs det rejäla däck för att klara vikten.

    Större skärmar

    Nackdelen är att skärmarna blir större och det är lite besvärligare att montera burna redskap uppe på själva traktorn, exempelvis sprutor, kranar eller sandspridare.

     Förarplats. Hytten är större än tidigare med läderklädsel på säten och kylfack under passagerarsätet.
    Förarplats. Hytten är större än tidigare med läderklädsel på säten och kylfack under passagerarsätet. FOTO: Hans Dahlgren

    JCB visade också upp den nya hjullastaren 419S som de marknadsför mot lantbruket. Jämfört med föregångaren 418S har den större hytt, kraftigare axlar för att kunna ha större däck och en 500 kilo högre lyftkapacitet.

     Kraftpaket. Nya hjullastaren 419S har fått en större hytt och ökad motoreffekt.
    Kraftpaket. Nya hjullastaren 419S har fått en större hytt och ökad motoreffekt. FOTO: Hans Dahlgren

    Även motoreffekten har ökat med fem procent till 183 hästkrafter. Den sexcylindriga motorn på 6,7 liter kommer från Cummins.

    – Motorn kommer från betydligt större maskiner men vi har använt skohorn för att få in den här. Folk vill ha en kompakt maskin men behöver också hästkrafterna, säger Joe Eddleston på JCB.

     Puts väck. 419S går att få med ett hydrauliskt in- och utfällbart drag.
    Puts väck. 419S går att få med ett hydrauliskt in- och utfällbart drag. FOTO: Hans Dahlgren

    JCB Fastrac 8330

    Motor: Agco Power

    Maxeffekt: 348 hk (260 kW)

    Max vridmoment: 1440 Nm

    Transmission: steglös

    Höjd: 3390 millimeter

    Bredd: 2550 millimeter

    Längd: 5650 millimeter

    Bränsletank: 600 liter

    Adbluetank: 60 liter

    Trepunktslyft: 10 ton

    Frontlyft (tillval): 3,5 ton

    LÄS MER: Ny lösning för teleskoplastarePREMIUM: Så ska du tänka inför köp av nya maskinerPREMIUM: Nya säljargumentet för lantbrukareLÄS fler artiklar på ATL entreprenad

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen