Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 23 december 2017

    Går från grisfötter till gryn

    Ystad.

    I 20 år har Entradia exporterat saltade grisfötter till Västafrika, förändrade världsmarknadspriser gör att företaget nu satsar på havregryn i Ghana.

    I mitten av 1990-talet började Åke Håkansson exportera livsmedel till flera länder i Västafrika. Affärerna gick bra. Hans företag Entradia blev så småningom marknadsledande på saltade grisfötter i Ghana och Liberia.

    Den egenutvecklade saltlakeblandningen, som av vissa kunder kallas Magic Water, ger köttet en lång hållbarhet även i varma miljöer där kylrum saknas. 2007 tog sonen Johan Håkansson över som vd i Entradia.

     Åke och Johan Håkansson, till höger, i fabriken i Tollarp. Arkivbild.
    Åke och Johan Håkansson, till höger, i fabriken i Tollarp. Arkivbild.

    – När jag började var svenska grisfötter en billig restprodukt men fram till i dag har inköpspriset ökat tiofaldigt beroende på en ökad efterfrågan från Kina. Vilket medfört att våra produkter också blivit dyrare, säger han.

    Kina importerar mer

    Såväl Scan som Danish Crown har ökat exporten av frysta grisfötter till Kina. De ökade priserna har bidragit till att försäljningen i Västafrika har gått ned. Entradia var även verksamma i Angola innan landets ekonomi drabbades av sjunkande oljepriser. Därför har företaget minskat den årliga produktionen från tre miljoner grisfötter till cirka 1,8 miljoner. Under två och ett halvt år exporterade Entradia även tyska grissvansar till Trinidad och Tobago samt Panama.

     Entradias havregryn Happy Heart lanserades nyligen i Ghana. I bakgrunden syns de tyska konkurrenternas gryn samt Åke och Johan Håkansson.
    Entradias havregryn Happy Heart lanserades nyligen i Ghana. I bakgrunden syns de tyska konkurrenternas gryn samt Åke och Johan Håkansson.

    – Det gick jättebra där ett tag, 2015 var ett rekordår. Vi byggde ut produktionsanläggningen i Tollarp och införde ett kvällsskift för att hinna med, säger Johan Håkansson. 

    Beroende av världsmarknadspris

    Men när priserna på grissvansar från USA och Kanada sänktes var företaget tvungna att lämna den karibiska marknaden vilket ledde till att fem tjänster fick sägas upp.

    – Vi är beroende av världsmarknadspriset och helt plötsligt kan lönsamheten försvinna. Då får man vara flexibel och hitta på något annat, säger Åke Håkansson.

     Entradias Happy Heart marknadsförs som ett nyttigt livsmedel. Målet är att ha 20 procent av havregrynsmarknaden i Ghana.
    Entradias Happy Heart marknadsförs som ett nyttigt livsmedel. Målet är att ha 20 procent av havregrynsmarknaden i Ghana.

    Därför testar Entradia nu export av svenska havregryn till Ghana. I början av december introducerades det egna varumärket Happy Heart som innehåller havregryn från Frebaco.

    Havregrynsgröt har nämligen snabbt blivit populärt bland den växande medelklassen i Ghana som är hälsomedveten och sugen på alternativ till kolhydrastinna livsmedel som kassava, jams och matbanan.

    Svensk kvalitet i topp

    Havregrynsmarknaden domineras av tyska företag men deras gryn håller inte lika hög kvalitet som de svenska enligt Johan Håkansson.

    – Svenska havregryn är bland de bästa i världen men samtidigt är vi dåliga på att exportera förädlade spannmål. Initialt siktar vi på att ta 20 procent av marknaden i Ghana, om det funkar kan vi tänka oss att prova med Nigeria och kanske Sydafrika också, säger han.

    LÄS OCKSÅ: Genombrott inför förhandlingar om grisexport till KinaLÄS OCKSÅ: Råvarorna som slängs oftastLÄS OCKSÅ: Så ska svensk skogsforskning rädda Zambias jord

     Grisfötter för export till Västafrika skeppas i tunnor. Arkivbild.
    Grisfötter för export till Västafrika skeppas i tunnor. Arkivbild.

    Entradia

    Företagsform: Aktiebolag.

    Antal anställda: Fyra heltid och inhyrd personal vid behov.

    Omsättning: 23,2 miljoner kronor (2016).

    Resultat: 3000 kronor (2016).

    Vinstmarginal: I princip noll (2016).

    Produktionsyta: cirka 1 000 kvadratmeter.

    Storlek på investering: Har inte gjort någon större investering på senare år.

     

    TRE TIPS:

    Bestäm dig för ett mål och ge sedan aldrig upp.

    Hitta en inriktning som gör dig unik och lär känna din marknad väl.

    Var absolut hederlig, det lönar sig i det långa loppet

    Relaterade artiklar

    Till toppen