Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 23 januari

    Ärtdryck ny konkurrent till mjölken

    Malmö.

    Sproud lanserades i höstas som Europas första ärtbaserade vegandryck. I år kommer fler produkter med varumärket samtidigt som en exportsatsning inleds.

     ”I Sverige har marknaden för veganprodukter en tillväxt på cirka 25 procent”, säger VD Maria Tegman. Till vänster Christopher Robertson, kommersiell chef på We make brands.
    Bild 1/2 ”I Sverige har marknaden för veganprodukter en tillväxt på cirka 25 procent”, säger VD Maria Tegman. Till vänster Christopher Robertson, kommersiell chef på We make brands. FOTO: Jonatan Jacobson
     Sproud är ett varumärke för veganska livsmedel eller nutritionsprodukter som baseras på ärtprotein.
    Bild 2/2 Sproud är ett varumärke för veganska livsmedel eller nutritionsprodukter som baseras på ärtprotein. FOTO: Jonatan Jacobson

    Grossistföretaget We make är inriktat på hälsa och hållbarhet, i produktregistret finns runt 5 000 titlar. 2017 bildades dotterbolaget We Make Brands som satsar på egna varumärken. Först ut blev Sproud original drink vilken lanserades i höstas som den första vegandrycken i Europa baserad på ärtprotein.

    – Vårt framgångskoncept är en vegandryck som är neutral i smaken och näringsmässigt väldigt lik mjölk. Drycken är också fri från allergener och gluten. Den innehåller inte heller aromer eller artificiella sötningsmedel, säger We make brands VD Maria Tegman som tidigare jobbade med varumärkesutveckling inom Orkla foods.

    Ska bli helsvensk produkt

    Enligt henne innehåller Sproud hälften så mycket socker och dubbelt så mycket protein som havredryck. Ärtdrycken baseras på proteinisolat producerat i Frankrike av franskodlade, torkade, gula ärtor. Isolatet skickas sedan till Trensum food utanför Tingsryd där drycken legotillverkas efter recept. Visionen är att Sproud i framtiden ska bli en helsvensk produkt baserad på svenskodlade ärtor.

    – Vi fick vända oss till franska producenter eftersom det i dagsläget inte finns någon anläggning i Sverige som kan utvinna protein ur ärtor. Vi hoppas verkligen att det ska öppna en sådan fabrik i framtiden, säger Maria Tegman.

    2019 blir ett intensivt år för We make brands med lansering av fler produkter i Sverige och satsning på nordisk export. 

    – Sproud är ett veganskt livsstilsvarumärke och vi har många produkter i pipeline. I februari lanserar vi en baristavariant, i mars introducerar vi även Sproud i Norge och Finland, säger Maria Tegman.

    ”Vill bli störst i Europa”

    Senare under året släpper företaget även en hel produktserie med vegansk sportnutrition i pulverform och under hösten kommer fler mejeriprodukter.

    – Vi vill bli störst i Europa på produkter med ärtprotein och siktar på att bli Europas nummer två inom vegansk dryck, säger Maria Tegman.

    Enligt henne växer marknaden för veganprodukter i de europeiska länderna, utvecklingen är särskilt stark i Sverige. Hon spår att Sprouds tillväxt kommer att ske på bekostnad av mjölken snarare än av befintliga vegandrycker.

    – Vi tror på ett stort proteinskifte som kommer att pågå i många år framöver. Oatly har gjort ett fantastiskt jobb, jag tror att de också vinner på att vi är fler som hjälps åt att driva övergången till växtbaserat protein, säger Maria Tegman.

    Sproud original drink

    • Drycken säljs i hälsokostaffärer, i de stora livsmedelskedjorna över hela landet och genom e-handelsplattformar.

    • En liter Sproud original drink kostar cirka 20 kronor.

    • Drycken klarar rumstemperatur och hållbarheten är ett år.

     

    We make brands

    Företagsform: Aktiebolag.

    Antal anställda: Tre.

    Omsättning: Cirka en miljon kronor 2018, vilket motsvarar drygt tre månaders försäljning av Sproud original drink.  

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen