Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Ledare 22 september

    Ta vara på eltraktorns potential

    Det är snudd på skottpengar på dieselbilar. Det märks inte minst på den föreslagna skattehöjningen som kommer att drabba de tyngre pickuper som används på gårdarna. I större städer införs förbudszoner och de bilar som tidigare var bäst för miljön är nu sämst.

     "Använd dieselskatten som ett riktat stöd till eldrift på gårdar – då gör den nytta”, skriver Tord Karlsson.
    "Använd dieselskatten som ett riktat stöd till eldrift på gårdar – då gör den nytta”, skriver Tord Karlsson.

    Det driver på utvecklingen och försäljningen av elbilar, ett fenomen som på 15 år gått från konceptfordon och dyra bilar som ingen köpte till dagens snabbt växande marknad.

    Nu händer det spännande saker även i traktorfabrikerna. De befinner sig där bilbranschen var för 15 år sedan, man visar upp koncept och utvecklar fordon för vissa speciella tillämpningar.

    På Agritechnica kommer Fendt att visa en eltraktor på 50 kilowatt, och John Deere kittlade publiken med en elmodell i genomskärning på Sima i våras.

    Nu lanserar flera företag modeller av kompaktlastare med eldrift, perfekta för inomhusarbeten i stallar och småjobb på gården. Även i entreprenadbranschen kommer eldriften på mindre lastmaskiner.

    Enligt en konceptstudie gjord av forskningsinstitutet RISE (före detta JTI) skulle två dragmaskiner på 36 kilowatt och batteri på 113 kilowattimmar kunna sköta alla traktorarbeten på en 200 hektars mjölkgård. Det kan vara framtidens traktorer, och ett sätt att komma bort från jordbrukets beroende av fossil diesel.

    På ett år (2013) använde traktorer och skördetröskor enligt Jordbruksverket 269 000 kubikmeter diesel. Förr drevs spannmålstorken och stallarna värmdes med eldningsolja. Där har biobränslen i stort sett ersatt oljan.

    Nu är det dags att ta itu med traktorerna. Det finns alternativ till diesel. RME har funnits länge och HVO har snabbt fått en marknad. Eldrift kommer att vara ytterligare en väg framåt. Traktortillverkarna forskar och utvecklar på sitt håll för att komma bort från fossilberoendet, drivmedelsföretagen likaså.

    LÄS OCKSÅ: Tysk firma bygger “el-plog”

    En aspekt på dieselförbrukningen är den återbetalning på dieselskatten som lantbruket får av konkurrensskäl gentemot jordbruket i andra länder. Med det mål som finns att driva samhället i fossilfri riktning kommer denna återbetalning att bli en belastning för lantbruket.

    Det gör utvecklingen av elfordon och fossilfria drivmedel ännu mer angelägna. Det är bortåt 100 år sedan gårdarna elektrifierades. Nu är det dags för nästa språng i utvecklingen, och någon måste gå före.

    Regeringen lanserar i budgeten bidrag till den som vill köpa elcykel eller elmoped. Den del av inomgårdstransporterna som kan lösas med cykel och moped är milt sagt ganska begränsad.

    För att skynda på eldriftens införande vore det välkommet med mer gårdsnära forskning och utveckling eller varför inte ett investeringsstöd riktat mot jord- och skogsbruk. Dieselskattepengarna ger ju en pott att ta av.

    PREMIUM: Eltraktorn – ett räkneexempelLÄS OCKSÅ: Indisk eltraktor ska lanseras globaltLÄS ÄVEN: Fendt visar upp eltraktor på AgritechnicaLÄS ÄVEN: Miljonstöd för försök med kabeldriven eltraktorLÄS ÄVEN: Långt kvar innan Tesla-traktorn når marknadenLÄS ÄVEN: Volvos nya minigrävare går på el

    Detta är en ledartext i ATL, lantbrukets affärstidning. Det betyder att den speglar ledarsidans uppfattning i en fråga. Läs mer om ATL:s publicistiska målsättning här!

    Till toppen