Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 11 september 2017

    Tysk firma bygger "el-plog"

    Med hjälp av en elmotor kan cyklisterna numera få hjälp att komma upp i backarna. Nu har en välkänd tysk firma kommit på att man även kan driva plogen framåt med en elmotor i hjulet. ”El-plogen” ska visas på Agritechnica.

     Med elmotor i plogens hjul kan redskapet skjuta på och hjälpa traktorn att dra mer än den annars klarat av. Systemet ska visas på Agritechnica i november.
    Med elmotor i plogens hjul kan redskapet skjuta på och hjälpa traktorn att dra mer än den annars klarat av. Systemet ska visas på Agritechnica i november. FOTO: Niklas Larsson

    ZF har gjort utrustningen som ska få traktorn att orka med åtta skär istället för sex. En elmotor i landhjulet på plogen ska knuffa på där bak så att traktorn orkar dra lite mer och därmed kan avverka mer. Det skriver den danska tidningen LandbrugsAvisen.

    Eldrift är aktuellt för många slags fordon. Bilar, cyklar, mopeder och på Sima i Paris visade John Deere deras koncept för en eltraktor. Även Fendt har presenterat en eltraktor med en effekt på 50 kW. För att driva en ”el-plog” kan ZF leverera delar som motor, kablar och generator. Men vilken plog respektive traktor ZF har använt för att få fart på plöjandet är ännu inte offentligt. Det får besökarna på Agritechnica veta först i november.

    LÄS OCKSÅ Långt kvar innan Tesla-traktorn når marknaden

    Syftet med utrustningen antas vara att minska betydelsen av traktorns vikt och storlek för att orka dra en stor plog. Fakta som den danska tidningen kan berätta om är att generatorn kan ge 80 kilowatt, alltså nästan 109 hästkrafter, men att det är osäkert hur mycket av kraften som kan komma ut vid landhjulet på plogen.

    Ingen nyhet i Sverige

    Att bygga en utrustning för att driva plogens landhjul är däremot inget nytt, i alla fall inte i Sverige. Under 1970-talet provades hydrostatisk drift på det bakre stödhjulet på stora delburna plogar. Det var hydrauliksektorn på Volvo flygmotor som provade tekniken. Förutom att de var inblandade i hydrostatisk framhjulsdrift på traktorer ville de också prova att få marknaden intresserad av möjligheten att få drivning på plogens hjul.

    Fick tummen ned

    Man provade också med en hydrauliskt driven tiltrotor som var kopplad direkt efter plogen. Förutom att ge ett färdigt såbruk kunde tiltrotorn skjuta på ekipaget. Den gången gav marknaden inte tummen upp för tekniken och projektet lades ned.

    Hur marknaden tar emot tekniken med elmotor på plogen återstår att se.

    PREMIUM Därför dröjer eltraktornPREMIUM Eltraktorn – ett räkneexempel

    Historiens första elmotor

    År 1821 bevisade den brittiske fysikern Michael Faraday att elektrisk energi kan omvandlas till rörelseenergi med hjälp av elektromagnetism. Han var fascinerad av den danske fysikern H.C. Ørsteds upptäckt, att den magnetiska effekten går i cirklar omkring en elektrisk ledare. Han konstruerade två rotationsapparater där en strömförande ledning roterade kring en magnet och tvärtom. Historiens första elmotor. Den ungerske ingenjören Ányos Jedlik byggde vidare på Faradays upptäckt. År 1828 lyckades Ányos Jedlik driva en liten fyrhjulig modellbil med motorn.

    Källa: Världens historia/Illustrerad vetenskap, 2009.

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen