Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 4 april 2017

    Eltraktorn - ett räkneexempel

    Bland de serietillverkade batteridrivna fordonen ligger biltillverkaren Tesla längst fram när det gäller effekt och räckvidd. Vad skulle hända om man använde Teslas senaste teknik i en lantbrukstraktor?

    Vi frågar oss hur långt deras teknik hade räckt i en lantbrukstraktor och när vi får se annat än visioner från traktortillverkarna?

    Allt fler biltillverkare släpper bilar som helt och hållet går på el. Teslas storsäljare modell S har redan funnits på marknaden i fem år och utvecklingen på bilsidan har rusat vidare sedan dess.

    Vad skulle hända om man använde Teslas senaste teknik i en lantbrukstraktor? Hade det blivit en användbar maskin?

    Tillräcklig effekt

    Den nyaste och mest kraftfulla varianten av Tesla modell S har dubbla elmotorer på tillsammans över 700 hästkrafter. Själva effektbehovet är alltså med råge uppfyllt om man skulle flytta över tekniken till en lantbrukstraktor. Frågan är hur långt batterikapaciteten på 100 kilowattimmar räcker?

    Verkningsgraden, alltså hur hög andel av energin i drivmedlet som omvandlas till rörelseenergi, på en elmotor och en dieselmotor skiljer sig åt väldigt mycket.

    Dessutom är förlusterna fram till hjulen mycket mindre i ett elfordon eftersom det saknar transmission. Det enklaste är att vända sig till bilvärlden för att se skillnaden.

     Energiåtgången i diesel vid olika moment, bygger på en genomsnittsberäkning som länsstyrelsen i Skåne och Jordbruksverket gjort. Det skiljer sig naturligtvis väldigt mycket mellan olika gårdar.
    Energiåtgången i diesel vid olika moment, bygger på en genomsnittsberäkning som länsstyrelsen i Skåne och Jordbruksverket gjort. Det skiljer sig naturligtvis väldigt mycket mellan olika gårdar. FOTO: Grafik: ATL

    Låg energiförbrukning

    Enligt Tesla räcker de 100 KWh till 613 kilometer på landsväg. En Porsche Panamera Diesel som väger ungefär lika mycket drar på landsväg enligt tillverkaren 0,58 liter per mil. En liter diesel innehåller 9,8 KWh, vilket innebär att Porschen behöver 356 KWh för att ta sig samma sträcka, alltså 3,56 gånger så mycket energi.

    Jordbruksverket och Länsstyrelsen i Skåne tog i en rapport för några år sedan fram ett genomsnitt när det gäller dieselförbrukning för olika sysslor i fältarbetet.

    Olika bra till olika sysslor

    Om vi utgår från det, och att samma skillnad i energieffektivitet mellan el och diesel även hade gällt för lantbrukstraktorer, hade ett batteri på 100 kilowattimmar räckt till exempelvis växtskyddsbehandling på 24 hektar eller spridning av handelsgödsel på 18 hektar.

    Å andra sidan hade det bara räckt till 1,8 hektars plöjning innan det var dags att ladda i en dryg timme.

    Så en eltraktor med 100 kilowattimmars batteridrift hade klarat av en hel del sysslor, men hade blivit opraktisk vid tyngre arbeten. I alla fall med dagens teknik.

    En fingervisning

    Uträkningen är ovetenskaplig och det är många andra faktorer som spelar roll, men den ger en liten fingervisning om var den rena eltekniken ligger idag.

    En av lösningarna kan vara att köpa in de tyngre sysslorna från en maskinstation, eller så är hybridteknik lösningen där de tyngsta sysslorna görs med en förbränningsmotor.

    Vi har redan sett lastbilar, skogsmaskiner och hjullastare med olika typer av hybriddrifter. Frågan är nog bara vem av traktortillverkarna som kommer först med annat än prototyper? Vågar vi hoppas på ett svar på Agritechnica i november?

    LÄS MER: Svenska forskare studerar eltraktorer

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen