Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 4 april 2017

    Därför dröjer eltraktorn

    En ny rapport bekräftar att en eltraktor hade räckt långt. Men det är inte bara tekniska utmaningar som måste klaras av för att eltraktorn ska bli verklighet.

     På Sima visade John Deere sin eldrivna traktor i form av en genomskärning. Batteripaketet väger ett ton, men kapaciteten motsvarar bara upp till fyra timmars hårt arbete i fält så än är det långt kvar innan konceptet når produktionsstadiet.
    På Sima visade John Deere sin eldrivna traktor i form av en genomskärning. Batteripaketet väger ett ton, men kapaciteten motsvarar bara upp till fyra timmars hårt arbete i fält så än är det långt kvar innan konceptet når produktionsstadiet. FOTO: Fredrik Stork

    RISE – Jordbruk och livsmedel (före detta JTI) har som ambition att utveckla en fungerande prototyp på eldriven lantbrukstraktor som klarar marknadens behov. Tillsammans med Siemens har de gjort simuleringar för att se vad som hade krävs av en sådan maskin.

    – De första resultaten visar att dagens batterier kan räcka rätt bra till allt utom tung jordbearbetning, säger Oscar Lagnelöv, ingenjör på RISE.

    Finns utmaningar

    Rapporten ska publiceras under våren, sedan är det dags att fundera över en konstruktion innan man går ut i verkstaden och börjar bygga. Men det finns en del utmaningar.

    – Dels att bestämma vilken storlek man ska ha och vilken teknik man ska använda. En bil kräver ofta mera effekt än energi och då kan man optimera batterierna efter det. Men när det gäller tunga maskiner behövs både och, vilket gör det lite mera komplicerat.

     Oscar Lagnelöv, ingenjör på RISE. "Det är lite hönan och ägget. Marknaden vill bara gå in om det är något som är beprövat och säljs under ett känt märke."
    Oscar Lagnelöv, ingenjör på RISE. "Det är lite hönan och ägget. Marknaden vill bara gå in om det är något som är beprövat och säljs under ett känt märke." FOTO: Magnus Bergström

    Ska våga satsa

    Att de stora tillverkarna fortfarande inte har presenterat annat än visioner och prototyper tror Oscar Lagnelöv delvis har att göra med att de har sina väl utvecklade drivlinor som de gjort stora investeringar i. Dessutom ska det mycket till för att både återförsäljare och lantbrukare ska våga satsa på obeprövad teknik.

    – Det är lite hönan och ägget. Marknaden vill bara gå in om det är något som är beprövat och säljs under ett känt märke. Tillverkarna gör inte något som inte marknaden efterfrågar. Så någon måste bli först.

    LÄS MER: Eltraktorn – ett räkneexempel

    Relaterade artiklar

    Till toppen