Vi är stolta äggföretagare som driver och utvecklar vårt företag i Sverige efter bästa förmåga och ser vi utvecklingsmöjligheter för vårt företag så försöker vi förverkliga det. Varje enskilt företag väljer vilken utveckling man tycker är bäst för sitt företag.
”Sverige behöver stora äggföretag”
Stora företag har mer resurser för innovation och utveckling, skriver Claes Cedergren.
Detta är ett debattinlägg. Det innebär att innehållet återger skribentens egen uppfattning. Läs mer om ATL:s publicistiska målsättning här.
Det är en fri marknad och vi är stolta och tycker att vi är duktiga på det vi gör. Därför har vi valt att utveckla vårt företag som vi har gjort. Det är företagare som behövs för att driva framgångsrika företag.
Sverige är ett stort exportland men inte på jordbruksprodukter i dagsläget. Ett stort företag måste alltid följa de hårdaste reglerna. Vi tycker det är positivt för Sveriges som land att det kan finnas stora jordbruksföretag även här, och som följer svenska regler.
Kan vi tillsammans öka matproduktionen i Sverige så att vi även kan vara en exportör att räkna med så borde det vara det säkraste sättet att säkra svenska produkter till svenska konsumenter (se på Danmark).
När det gäller fågelinfluensa kan den tyvärr drabba både stora och små besättningar, givetvis märks det mer om en stor besättning drabbas. Att enbart fokusera på storleken på besättningen tycker vi är märkligt när det gäller epizootisjukdomar, vi borde fokusera på att fortsätta att höja biosäkerheten på alla besättningar oavsett storlek. Vi följer lagar och förordningar och jobbar kontinuerligt på att ha en så hög biosäkerhet som möjligt för att minska risken för djursjukdomar.
Stora företag behövs för volymproduktion, innovation och utveckling. Tack vare vår storlek och att vi finns i Sverige har vi kunnat täcka upp Sveriges och även till viss del Nordens behov av ägg. Om produktionen från vårt och andra företag inte hade funnits hade det saknats ägg före utbrottet av fågelinfluensa. Då hade Sverige behövt importera ägg från andra länder. Importen hade också påverkat marknaden och äggpriset för Sveriges äggföretag.
Vi vill absolut att marknaden ska råda även i äggbranschen och att Sverige ska fortsätt att vara ett land där företag kan fortsätta att drivas och utvecklas.
Claes Cedergren
VD AB CA Cedergren
Fliseryd