facebooktwittermail

Starkt grundförtroende för svenska köttproducenter

Förtroendet för svensk köttproduktion är fortsatt högt. Negativa nyheter får tillfälligt stor effekt men har en tendens att blåsa över, enligt en undersökning från Svenskt Kött.

Undersökningen från Svenskt kött visar även att andelen konsumenter som är beredda att betala mer för svenskt kött ökat över tid.
Undersökningen från Svenskt kött visar även att andelen konsumenter som är beredda att betala mer för svenskt kött ökat över tid. FOTO: MOSTPHOTOS

Tappat förtroende för djuruppfödning och slakt – det blev resultatet av de uppmärksammade inslagen från TV4 Nyheterna och SVT:s Uppdrag granskning som publicerades tidigare i år. Inslaget från TV4 visade allvarliga missförhållanden på ett slakteri i södra Sverige och Uppdrag granskning gick igenom gårdar och slakterier som fått anmärkningar på djurhållningen. Men redan ett par veckor senare hade den negativa publiciteten blåst över. Det visar en undersökning Yougov gör varje vecka på uppdrag av organisationen Svenskt Kött.