facebooktwittermail d

Protestmarsch i Boxholm mot mejeristängning

Arlas beslut att lägga ner Boxholms mejeri väcker reaktioner. Nu anordnas en protestmarsch.

– Lokala produkter engagerar, säger Peter Trygg, initiativtagare till marschen.

Nyligen meddelade Arla att man lägger ner all verksamhet i östgötska Boxholm. Produktionen av den anrika boxholmsosten ska i stället flyttas till Arlas utbyggda mejeri i Östersund. En av de som reagerade på beslutet var Peter Trygg, som startade en protestgrupp på Facebook. Responsen var så stor att han bestämde sig för att gå vidare och anordna en protestmarsch.

– Har jag dragit i gång det här får jag försöka gå vidare. Facebook i all ära, men levande möten är att föredra i min ålder, säger Peter Trygg.

Ursprung viktigt

Marschen ska gå av stapeln på tisdagen och enligt Peter Trygg är alla som är intresserade välkomna. Han säger att han förstår att Arla vill spara pengar till sin ägare - mjölkbönderna - men tror ändå att beslutet att flytta Boxholmsosten är ett dåligt beslut rent affärsmässigt. Anledningen är att lokala produkter och geografiskt ursprung blivit allt viktigare för konsumenterna de senaste åren, en trend som den internationella livsmedelskoncernen Arla haft svårt att möta.

Tror inte på bojkott

Peter Tryggs Facebookgrupper har på kort tid samlat tusentals medlemmar och innehåller allt från dikter till ilskna uppmaningar om att bojkotta Arla. Själv talar Peter Trygg hellre om konsumentmakt.

– Vi kommer att tåga från torget till ostbutiken vid mejeriet. Tanken är att alla ska köpa en bit ost för att visa att vi gillar Boxholms lokala ost, säger han.

Egentligen tror han inte att marschen kommer att ändra något när det gäller Arlas beslut. Men han är förbluffad över kraften i den rörelse han dragit i gång och tror att Arla nu följer vad som händer.

– De ska ju köra i Boxholm hela 2019 ut, så vi har tid på oss, säger Peter Trygg.

Styrelsebeslut

Arla Sveriges presschef Erik Bratthall bekräftar att bolaget följer vad som händer, men betonar samtidigt att beslutet är fattat av styrelsen och ingår i det besparingsprogram som Arla är inne i.

– Givetvis är detta ett svårt beslut och vi förstår att folk är upprörda. Men för att långsiktigt klara konkurrensen så måste vi göra det här, säger Erik Bratthall.