facebooktwittermail

Nya kranar för Ponsseskotare

Ponsse har släppt två nya skotarkranar och Cat två nya lastare i XE-serien. Det är två av veckans maskinnyheter från entreprenadvärlden.

FOTO: PONSSE

Nya kranar från Ponsse

Ponsses nya kranar K101 och K111 är utvecklade för skotarmodellerna Buffalo, Buffalo King och Bison Active Frame. Lyftmomentet är på 140 respektive 160 kNm och räckvidden mellan 8 och 10 meter.

”De nya kranarna har kraftfull hydraulik och beprövad struktur, där till och med de mest avlägsna stammarna kan lastas säkert och exakt”, säger Juha Haverinen, produktansvarig för skotare hos Ponsse i ett pressmeddelande.

FOTO: CAT

Två nya XE-modeller från Cat

Cat 980 XE och Cat 982 XE ska enligt tillverkaren ha upptill 35 procent bättre bränsleeffektivitet jämfört med tidigare modeller. Det har uppnåtts bland annat med hjälp av den steglösa transmissionen och förbättrade hydraulik- och kylsystem. Allt underhåll sköts i 1 000-timmarsintervaller vilket uppges sänka dessa kostnader med upp till 25 procent.

980 XE har en arbetsvikt på 30 344 kilo och en tipplast på 20 965 kilo. Motsvarande siffror för 982 XE är 35 510 respektive 22 418 kilo.

FOTO: VIMEK

Så blir Vimeks nya skotare

Vimeks nya skotare får sex eller åtta hjul och en lastvikt på sju ton. En förserie ska börja produceras i höst. Men några exemplar har redan testats hos en entreprenör.

”Vi är mycket nöjda och faktiskt lite överraskade med hur bra det lyckades att få maskinen att gå så lätt som den gör. Den är energieffektiv utan att föraren upplever den som klen och även om vi ansåg oss ha bränsleeffektiva maskiner sedan tidigare så har vi bevisligen lyckats dra ner bränsleförbrukning per kubik rejält”, säger Johannes Nilsson VD Vimek i ett pressmeddelande.

FOTO: HYUNDAI

Hyundai släpper vätgaslastbil i år

Efter framgångsrika tester i Schweiz ska nu Hyundais vätgasdrivna lastbil lanseras på den europeiska marknaden under det fjärde kvartalet. Troligen blir Tyskland och Nederländerna först, sedan kan Norge och Danmark bli aktuella tillsammans med en handfull andra länder enligt uppgifter till nyhetsbyrån Reuters.

Lastbilstillverkarna Nikola och Iveco ska, om allt går enligt plan, ha en bränslecellslastbil på marknaden 2023. För Volvo och Daimler kommer det att dröja tills tidigast 2025. Även DAF uppges ha en bränslecellslastbil på gång men där satsar man i första hand på batteridrivna modeller.

FOTO: HUDDIG

Då får Huddig sina första hybridbatterier

Under fjärde kvartalet ska batteritillverkaren Alelion leverera de första serietillverkade batterierna till Huddigs grävlastare med hybridmotor. Det ska klara av att kontinuerligt leverera 900 Ampere.

”Vi har tagit fram ny teknik och nya metoder för att hantera så höga strömmar. Den här effektnivån kräver speciella battericeller och ställer tuffare krav på anslutningar och kablage”, säger Leif Eriksson, Global Key Account Manager på Alelion i ett pressmeddelande.

Maskinen får en drivlina som kombinerar en mindre dieselmotor med flera elmotorer, som försörjs av ett litiumjonbatteri. Läs mer om den här.