Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 26 september

    Huddigs hybrid laddad med nyheter

    Huddig skyndar långsamt. Därför kommer det att dröja till 2021 innan helhybriden Tigon kommer ut på marknaden.

     Huddig Tigon har en fyrcylindrig Cumminsdiesel som genererar den el som krävs för att driva de sammanlagt sju elektrisk motorgeneratorerna i maskinen. Arkivbild
    Huddig Tigon har en fyrcylindrig Cumminsdiesel som genererar den el som krävs för att driva de sammanlagt sju elektrisk motorgeneratorerna i maskinen. Arkivbild FOTO: Huddig

    Den första konceptmaskinen presenterades redan 2015. Tre år senare visades en prototyp upp. Då var visionen att Huddig Tigon skulle finnas på marknaden 2020. Men det kommer att dröja ytterligare ett år innan de första köparna kan sätta sig bakom ratten på sina fullhybridmaskiner.

    – Visst vill vi få ut dem så fort som det bara går. Men samtidigt handlar det om ny teknik så vi vill verkligen vara trygga på att allting fungerar, säger Daniel Myrgren, försäljningschef på Huddig.

    Maskinen bygger på Huddigs 1260-plattform. Men den 6-cylindriga dieselmotorn på 6,7 liter är utbytt mot en 4-cylindrig på 4,5 liter som driver tre EMG:er (elektrisk motorgenerator) för arbetshydrauliken samt en EMG för varje hjul.

    – Det innebär att maskinen har en 100-procentig fyrhjulsdrift hela tiden, säger Daniel Myrgren.

    Systemet känner också av när föraren svänger. Då driver det yttre hjulet på lite extra.

    – Vilket är en fördel när man till exempel kör snö. Då är ju ofta framvagnen lite i luften. I och med den funktionen svänger traktorn ändå. Tekniken minimerar också markskador och ökar terrängframkomligheten.

    Det kraftiga batteripacket ger möjligheter att köra utan några fossila utsläpp alls. Enligt Huddig ska dess kapacitet räcka till upp till två timmars grävning eller två mil förflyttning. Med hjälp av dieselmotorn ska batteriet vara fullt på en halvtimme. Väljer man att använda nätsladd tar det omkring 10 timmar för batteriet att bli fulladdat. Men en snabbladdare som kapar tiden till en timme är under utveckling.

     Konceptet är egenutvecklat, men komponenterna är utvecklade i samarbete med leverantörerna,
    Konceptet är egenutvecklat, men komponenterna är utvecklade i samarbete med leverantörerna, FOTO: Huddig

    Kan drivas med kabel

    Ett annat alternativ är att driva maskinen med kabel kopplad till ett 380-volts uttag.

    Batteripacket är den stora anledningen att maskinen väger cirka 14 ton, 1,5 ton mer än en vanlig 1260-grävare.

    Men det är inte bara tyngden som är större. Det gäller även prislappen.

    – Den kommer att vara omkring 40 procent upp, säger Daniel Myrgren.

    Vilket är en ganska modest höjning enligt honom då bolaget enligt honom i princip bara tagit betalt för materialkostnaden.

    Kapaciteten ska ligga på minst samma nivå som 1260D samtidigt som bränsleförbrukningen blir lägre. Även om maskinen bara går på diesel.

    – Den här drivlinan gör att verkningsgraden ökar från 65 procent till omkring 80 procent. Så även den som bara kör på diesel kommer att spara bränsle, säger Daniel Myrgren.

    Gör all elektronik att maskinen blir känsligare?

    – Det skulle jag inte säga. Inte mer än vad våra andra maskiner är. Och den är i princip vattentät ända upp till hytten så om olyckan är framme och du kör ner maskinen i en myr ska den inte bara fräsa till och dö.

    En 1260D har i dag en dragkraft på 110kN (11 ton) totalt. Tigon har 100kN (10ton) per axel.

    – Vi kan alltså nästan dubbla dragkraften med Tigon. Vi kommer att begränsa det, för att inte riskera andra komponenter, men det finns gott om kapacitet inbyggt i maskinen.

    Relaterade artiklar

    Till toppen