Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 4 november 2017

    Danmark lanserar mjölkbörs

    Sälj din mjölk till den som betalar bäst dagspris. Det blir möjligt när mjölkbörsen Milk2Market lanseras i Danmark. Kravet är att säljaren levererar minst 4 000 liter mjölk varannan dag under sju dagar.

     En mjölkbörs är på väg att startas i Danmark.
    En mjölkbörs är på väg att startas i Danmark. FOTO: Staffan Gustavsson

    Handeln byggs upp kring en interaktiv karta där mjölkproducenten presenterar sitt utbud vid en specifik tidpunkt och till vilket lägstapris hen är beredd att göra affär. Utifrån den informationen kan spekulanterna bjuda på utlagda mjölkpartier och samtidigt ta hänsyn till logistiken som krävs för hämtningen av mjölkråvaran.

    Köparen står för transport

    När avslut nåtts i en affär är det köparen som står för transporten. Prover, som analyseras på godkänt laboratorium, tas ut vid hämtningen. Analyser och intyg på hämtad mängd skickas till auktionsanordnaren som utfärdar faktura för omgående betalning.

    LÄS MER: Två faktorer hotar mjölkpriset

    Två procents provision på priset går till bolaget Milk 2 Market Aps, som står bakom auktionssajten. Bakom bolaget står ett partnerskap av danska och nederländska ägare.

    – Vi hoppas att komma i gång med handel inom ett par veckor, säger Adam Estrup, som är talesperson för bolaget.

    Ökad transparens kring pris

    En ambition bakom mjölkbörsen är att öka transparensen kring mjölkpriset. Varje dag kommer det genomsnittliga handelspriset från gårdagen att ligga publikt på sajten.

    Både köpare och säljare ska godkännas av auktionsanordnaren innan de får börja handla på sajten. Mjölkbönderna är ofta uppknutna med leveransavtal, men åtminstone Arlaleverantörerna har möjlighet att ”splitta” sina leveranser och låta en del av mjölkproduktionen ta en annan väg ut på marknaden.

    Till en början ska bolaget inrikta sig på affärer i Danmark där det redan finns flera intresserade aktörer. Men sajten ska på sikt lanseras även i Tyskland och Nederländerna.

    – Vi är helt klart intresserade av att komma in på den svenska marknaden också, säger Adam Estrup.

    LÄS OCKSÅ: Vad kan du om veckan som gått – testa ATL:s frågesportPREMIUM: Här skördar hon för 50 miljonerPREMIUM: Tjäna pengar med drönaren

    Relaterade artiklar

    Till toppen