Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 19 september 2016

    Coops nya reklamkampanj upprör

    Coops nya reklamkampanj "Kära köttbit - vi måste prata" har mött starka reaktioner bland både branschfolk och producenter i de gröna näringarna.

     Skärmdump från Coops reklamfilm "Kära köttbit - vi måste prata".
    Skärmdump från Coops reklamfilm "Kära köttbit - vi måste prata".

    Coops budskap i reklamen är att vi bör äta mindre kött.

    En av dem som reagerat starkt på kampanjen är Elisabet Qvarford, vd för Svenskt Kött.

    I Svenskt Kötts blogg ställer hon frågan hur Coop tänker när det i reklamfilmen blandas bilder från svenskt jordbruk där svenska kor betar med bilder från trädfällning, översvämningar och skogsbränder.

    – Jag förstår ju att det här är en reklamkampanj men det görs på ett sätt så att det ser ut som om vi tar mat från svältande barn för att ge till köttdjuren. Jag vet hur svenska köttbönder, som strävar efter en hållbar produktion, känner när man får det i ansiktet, säger Elisabet Qvarford till ATL.

    Ren dubbelmoral

    Kampanjen uppmanar till att konsumenterna ska äta mindre kött. Men att inför samma helg dela ut reklamblad från Coop med mycket erbjudanden kring kött menar Qvarford är ren dubbelmoral.

    – Klimatdebatten ar kommit att fokusera på köttet när det i själva verket fortfarande är användandet av fossila bränslen som olja och kol som står för den absoluta majoriteten av de klimatpåverkande utsläppen. Och att sedan dra all köttproduktion över en kam blir missvisande då ger 2,5 gånger mindre utsläpp av växthusgaser att producera ett kilo nötkött i Sverige jämfört med det globala genomsnittet.

    Ökar inte

    Konsumtionen av kött ökat sedan 1990-talet. Men det är importen och konsumtion av kyckling som stått för ökningen. Konsumtionen av svenskt nötkött har inte ökat sedan 2006.

    – Men jag ser inget problem med att dra ner på köttkonsumtionen men välj svenskt när det väl handlas kött, säger Elisabet Qvarford.

    ”Skilj på kött och kött”

    En som också tycker att Coop blandar äpplen och päron är LRF:s vice ordförande Åsa Odell. I ett debattinlägg efterlyser hon fakta och pekar på att 70 procent av växthusgasutsläppen från maten som konsumeras kommer från import och att Sverige i stället exporterar miljöpåverkan.

    ”Vi behöver alltså skilja på kött och kött. Oavsett om man vill äta kött eller andra produkter, välj det med så låga utsläpp som möjligt. Det svenska köttet står sig bra i internationella jämförelser, tack vare hög effektivitet och god djurhälsa”, säger Åsa Odell.

    På Coops facebooksida har bland annat en person klippt sönder sitt Coop-kort och skriver ”Nu är det sluthandlat hos er! Smutskasta mig och våra svenska bönder på fakta baserat på andra länder!”

    ”Okunskapen stör mig mest”

    Relaterade artiklar

    Till toppen