Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 7 november

    Vegoföretag med ärtfokus vill expandera globalt

    Svenska företaget Bärta som producerar livsmedel av ärtor tar in kapital för att kunna expandera globalt.

     Pia Qvarnström, grundare av Bärta, tror på den svenska ärtans kraft.
    Pia Qvarnström, grundare av Bärta, tror på den svenska ärtans kraft. FOTO: Juri VInterfall/Bärta

    Marknaden för växtbaserade livsmedel växer. Inom ett decennium kommer marknaden att ha växt med cirka 1 000 procent, enligt storbanken Barclays. Nu tar företaget in kapital för att kunna expandera globalt.

    – Det är ungefär tio miljoner som vi hoppas få in i kapital. Från vem är inte bestämt ännu, säger Bärtas grundare Pia Qvarnström till ATL.

    Bärta lanserades under 2018, som ett experiment för att ta fram livsmedel av en fermenterad och groddad ärta. Ett hinder för företaget har varit att utveckla en smak och textur som blir bra utan tillsatser. Många köttsubstitut har en gummiaktig textur och enligt Pia Qvarnström har Bärta kommit runt det problemet med att produkterna är gjord på hela svenska ärtor, som processas naturligt och därför ger en bättre textur. I dag finns produkter från företaget i 300 matbutiker runt om i Sverige.

    ”Vi befinner oss i ett skifte på livsmedelsområdet där växtbaserade alternativ blir allt mer efterfrågade, och vi ser stor potential för den svenska ärtan”, säger Pia Qvarnström i ett pressmeddelande.

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen