Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 11 december 2019

    Arlas ”McHalloumi” slutsåld

    Arlas och McDonald's omdiskuterade halloumiutmanare har redan sålt slut. Hög efterfrågan i kombination med en ”på tok för liten beställning” uppges vara orsaken.

    FOTO: MacDonald's

    Som ATL tidigare har berättat är den cypriotiska osten halloumi just nu ett hett villebråd i den svenska mejeri- och hamburgebranschen. Nyligen berättade Norrmejerier och ICA att de ska lansera en egen variant i vår, något som väckte irritation i grossistled.

    ”Vi välkomnar konkurrens, även om i just det här fallet inte ser det som konkurrens utan ytterligare ett alternativ till grillost”, sa Loizos Papadopoulos, vd för företaget Fontana, som importerar den cypriotiska orginalosten, till tidningen Fri Köpenskap.

    Hårda ord

    Inför Arlas och McDonalds ostlansering gick Max chefskock, Jonas Mårtensson ännu längre. Max har samarbete med Fontana och sågade en testost som Arla försökt sälja in till dem.

    – Det jag provsmakat var som en seg och gnisslig mozzarella. Det gick inte att jämföra med halloumi i vare sig smak eller textur, sa Jonas Mårtensson till ATL.

    Men burgarkunderna verkar alltså vara av en annan uppfattning. Den 26 november lanserade McDonald’s sin Crispy Cheese, och i dag uppger bolaget i ett pressmeddelande att den redan är slut på de flesta av landets drygt 200 restauranger.

    ”Crispy Cheese har slagit alla förväntningarna och har därför tagit slut. Vi har helt enkelt gjort en alltför försiktig försäljningsprognos och en på tok för liten beställning.”, säger Staffan Ekstam, marknadsdirektör på McDonald’s Sverige i ett pressmeddelande.

    Dansk mjölk

    Arla uppger för ATL att mjölken till burgaren kommer från danska Arlagårdar. Lagringstiden är tre månader, vilket gör att produktionen tar tid. Nästa tillräckligt stora leverans kommer först i januari, varför McDonald’s nu alltså tvingas att ta bort nyheten tillfälligt.

    ”Nu får vi analysera hur det här har kunnat hända och säkerställa att det inte sker igen. Det är lätt att vara efterklok, men faktum är att vi borde ha förstått att det skulle bli en storsuccé redan vid första provsmakningen”, säger Staffan Ekstam.

    Relaterade artiklar

    Till toppen