Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 12 september

    Max chefskock sågar Arlas halloumi: Otroligt intetsägande

    Halloumin är stekhet i både snabbmats- och mejeribranschen. Flera småmejerier har haft framgångar med egna varianter och i november lanserar jättarna Arla och McDonald's en nordisk version. Men konkurrenten Max är inte imponerad:

    – Otroligt intetsägande, säger Max chefskock Jonas Mårtensson.

    ATL har nyligen berättat att hamburgerkedjornas alternativ till kött innehåller låg andel svensk råvara. Ett exempel är osten halloumi som kommer från Cypern och som flera kedjor använder sig av. Men i november ska Arla och McDonald’s lansera en nordisk utmanare.

    Det väcker känslor hos McDonald’s konkurrent Max, som tidigt profilerat sig både kring sina vegoburgare och i frågan om svenskt kött.

    – Nummer ett för Max är smak och kvalitet. Det var därför vi tackade nej till Arlas produkt, för i mitt tycke var den otroligt intetsägande, säger Jonas Mårtensson.

    – Det jag provsmakat var som en seg och gnisslig mozzarella. Det gick inte att jämföra med halloumi i vare sig smak eller textur.

    McDonald’s själva kallar den nya osten för en nordisk version av halloumi. Men enligt Jonas Mårtensson är det inte så enkelt som många tror att ta fram en fullvärdig utmanare.

    – Äkta halloumi är gjord på ko-, får- och getmjölk. Det handlar också om bakterie- och pH-värden. Av någon anledning så fungerar det just på Cypern.

     Jonas Mårtensson, chefskock på Max.
    Jonas Mårtensson, chefskock på Max. FOTO: Max

    Tittar på svenskt

    Jonas Mårtensson vill understryka att den ost han provsmakat var ett utkast i våras och att han inte vet om det är slutresultatet.

    – Men då Arlas ost dessutom är tillverkad i Danmark med dansk råvara bedömer vi nu att den inte är intressant för Max, säger han

    Det behöver knappast tilläggas att Max själva kör med halloumi från Cypern och företaget Fontana. Men när ATL ställer frågor om Arlas och McDonald’s ost, uppger Max att de är positiva till att hitta en svensk produkt som är likvärdig med halloumi.

    – Vi tittar ganska mycket på det här och vi har en del intressanta vägar som vi följer, säger Jonas Mårtensson.

    Norrmejeriers VD Anders Fredriksson bekräftar för ATL att frågan är het just nu.

    ”Jag tror alla i branschen tittar på möjligheterna att utveckla halloumi. Norrmejerier har möjlighet att tillverka en svensk variant av komjölk efter en mindre investering. Huruvida vi ska prioritera det är något vi analyserar”, skriver han i ett mejl.

    Gnisslar inte tänderna

    På Arla tar man Max attack med ro. Enligt presschefen Erik Bratthall är McDonald’s-osten en helt ny produkt, som inte passerat Jonas Mårtenssons smaklökar.

    – Max har inte smakat på den ost vi har utvecklats tillsammans med McDonald’s, säger Erik Bratthall.

    Men vad var det för ost ni gav till Max i våras då? Det måste väl ändå ha varit en ost med ambitionen att ta sig på burgarmarknaden?

    – Jag kan inte svara på det. Men generellt testar vi en massa olika produkter på både kunder och konsumenter. Det är inte ens säkert att det blev något av den osten.

    Hur blir det med råvaran i den nya osten då, blir det dansk eller svensk mjölk?

    – Jag kan inte säga mer just nu. Men vi kommer att komma med alla detaljer vid lanseringen senare i höst, säger Erik Bratthall.

    Vinn en Ipad: Var med i ATL:s nyhetsquiz så har du chans att vinna!

     Erik Bratthall, presschef på Arla Sverige.
    Erik Bratthall, presschef på Arla Sverige. FOTO: Arla

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Till toppen