facebooktwittermail d

Havredryck hett i USA

Oatly är på väg att slå sig in på den amerikanska marknaden. Vägen går genom kaffet.

FOTO: MOSTPHOTOS

Det är New York Times som i en artikel uppmärksammar intresset för det svenska bolagets produkter bland amerikanska baristas.

Den amerikanska växtbaserade dryckesindustrin är en mångmiljardmarknad i USA mätt i dollar. Men när baristorna ska välja så blir det svenska Oatly.

Enligt tidningen väljer man den svenska havredrycken för dess gräddiga men ändå neutrala smak, fina skum och ekologiska känsla när det ska göras kaffe.

I USA har Oatly valt att lansera produkten direkt till nischade caféer i stället för att satsa på butikernas mejerihyllor. Företaget Kan också rida på att kaffe, rostning och bryggning är en het trend.

På bara ett år har Oatly gått från att finnas på tio ställen i New York till mer än 1 000 ställen över hela USA skriver tidningen.

LÄS OCKSÅ: Oatly på Vouges tio-i-topp-lista

LÄS OCKSÅ: Oatly efter mjölkkriget med "No milk no soy no badness"