facebooktwittermail

Coronaviruset drabbar JCB och MAN:s nya stil

JCB tvingas dra ner på produktionen på grund av Coronaviruset och nu vill allt fler tjejer köra lastbil.

FOTO: MOSTPHOTOS

Coronaviruset sätter käppar i hjulet för JCB

25 procent av JCB:s underleverantörer har stängt på grund av Coronavirusutbrottet. Därför tvingas nu maskintillverkaren att gå från 39 till 34 timmars arbetsvecka för över 4 000 anställda från och med på måndag. JCB hämtar hundratals komponenter till sina entreprenad- och jordbruksmaskiner från Kina, till exempel elektroniska delar och gjutgods.

Sugen på mer entreprenadnyheter i ditt Facebookflöde?

Klicka här för att gå med i ATL-Entreprenad!

FOTO: OILQUICK

Nya tiltrotatorer från Oilquick

Oilquick och Engcon har tillsammans tagit fram en ny tiltrotatorserie, OQTR-E. Den har fem olika modeller för grävmaskiner från 6 ton till 33 ton. De har en kontinuerlig 360 graders rotation och en tiltvinkel på 2 x 50 grader. Tillverkaren lyfter också fram att det inte finns några utskjutande delar vilket gör grävning med smalskopa i trånga eller djupa schakt lättare, samtidigt som risken för skador på utstickande cylindrar elimineras.

FOTO: MAN

MAN uppdaterar sina lastbilar

I veckan presenterade MAN den nya generationen av sina lastbilar TGL, TGM. TGS och TGX. Bättre aerodynamik och nyutvecklad mjukvara för drivlinan ska enligt tillverkaren minska bränsleförbrukningen med upp till 8 procent. Under året förväntas det komma en kameraspegellösning som alternativ till traditionella backspeglar. Bilarna har också fått elektronisk parkeringsbroms som standard.

FOTO: D'AVINO

Premiär för D'Avinos kompaktdumprar

Två 12-tonsdumprar från den italienska tillverkaren D'Avino premiärvisas på Svenska Maskinmässan i juni, skriver Anläggningsvärlden. 120 TW är en fyrhjusdriven dumper med svängbar korg och vändbart förarsäte. Den har såväl krabbstyrning, tvåhjulsstyrning samt fyrhjulsstyrning. D12 har endast bakåttipp och fyrhjulsstyrning. De drivs av en Deutz/Kohler-motor på 121 hästkrafter. Svensk distributör är Shamrock Truck AB.

FOTO: MOSTPHOTOS

Transportutbildning lockar fler sökanden och fler tjejer

Andelen förstahandssökande till gymnasieskolans transportutbildning ökade med tre procent för läsåret 2019/2020. Andelen tjejer är 27,3 procent och i vissa skolor är det mer än 40 procent kvinnliga elever på transportutbildningen.

– Lastbilsföraryrket brukar beskrivas som mansdominerat och grabbigt, men den här utvecklingen visar att det inte stämmer längre. Det här är också en stor fördel för arbetsgivarna som kan rekrytera ur en betydligt större grupp, vilket behövs i en bransch som skriker efter arbetskraft, säger Micaela Roslund, Micaela Roslund, projektledare på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, Tya, i ett pressmeddelande. 90 procent av de som går ut skolan får arbete direkt.

Sugen på mer entreprenadnyheter i ditt Facebookflöde?

Klicka här för att gå med i ATL-Entreprenad!

ATL:s senaste entreprenadnyheter:

Timmerbil med sex travar snart här

Hybriddrift gör det till en bränslesnål vedjätte

Så tänker John Deere bli störst igen