Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 11 februari

    Timmerbil med sex travar snart här

    Inom kort kommer ett 90-tons timmerekipage som tar sex travar rulla i Norrbotten.

    I februari är planen att en Volvo FH16 ska börja transportera björkmassa mellan hamnen och Smurfit Kappas kraftlinersbruk i Piteå. Duo-trailerekipaget tar sex travar, är 32 meter långt och väger 90 ton med full last.

    – Vi håller på att provköra och ställa allt i ordning just nu. Det är en del som måste åtgärdas. Bland annat måste mätstationerna klara av sex travar, säger Per Olsson på Parator Industrier som tagit fram ekipaget.

     90-tonsekipaget ska transportera björkmassa mellan hamnen och Smurfit Kappas kraftlinersbruk i Piteå.
    90-tonsekipaget ska transportera björkmassa mellan hamnen och Smurfit Kappas kraftlinersbruk i Piteå. FOTO: Parator Industrier

    Tidigare har 90-tons ekipage kört från skogsterminalen i Överkalix till Piteå. De bestod av en dolly, en link och en trailer med tillsammans fyra travar. Sveaskog och Volvo stod bakom testet. Och det gav mersmak. Den ökade lastvikten minskade koldioxidutsläppen med omkring 20 procent för varje transporterat ton.

    – Vi sparade mycket pengar. Inte minst på återresorna när vi kunde lyfta alla axlar som inte behövdes, berättade Lena Larsson, projektledare på Volvo lastvagnar på Skogforsks seminarium Transport & Logistik.

    Fordonens stora kapacitet är en utmaning. En båt i veckan kommer till hamnen i Piteå med 3 600 ton virke som ska transporteras till massaverket 16 kilometer bort. En uppgift som ska ta 90-tons bilen lite drygt ett dygn.

     Fordonskombinationen kan lasta mellan 66 till 69 ton.
    Fordonskombinationen kan lasta mellan 66 till 69 ton. FOTO: Mikael Marklund

    Det finns redan planer på nästa generations HCT-ekipage (High Capacity Transport) för skogen. De kommer att ha en totalvikt på 100 ton och vara 32 meter långa.

    – Där blir bränslebesparingen omkring 7 procent jämfört med 90-tons ekipagen, säger Lena Larsson.

    Senast 2030 tror Lena Larsson att det kommer att finnas flera vägar i Sverige där det är tillåtet med 90-tons ekipage.

    Sugen på entreprenadnyheter i ditt Facebookflöde? Klicka här för att gå med i ATL-Entreprenad!

    Utreder sammanhängande transportstråk

    Trafikverket utreder om cirka 450 mil av vägnätet ska öppnas för fordon med en maxlängd på 34,5 meter till 2025. Det skulle bli ett sammanhängande transportstråk från Malmö till Haparanda.

    – På sikt finns potential att öppna ett nästan dubbelt så stort vägnät som det vi föreslår i första steget. För att få största samhällsnytta vid en framtida utveckling av vägnätet behöver vi föra dialog med näringslivet om vilka satsningar vi ska prioritera, sa Kenneth Natanaelsson, ansvarig för utredningen, i ett pressmeddelande i samband med att utredningen presenterades för regeringen i april 2019.

    I Sverige är det sedan i juli 2018 tillåtet att köra med ekipage som väger 74 ton och är 25,25 meter långa. I Finland öppnades vägnätet redan 2013 för 76-tons ekipage. Sedan ett år får man köra upp till 34,5 meter långa HCT-ekipage där. I Brasilien är det tillåtet med ekipage med en totalvikt på 91 ton, de får dock bara köras i 60 kilometer i timmen.

    TV – se en finsk 104-tonnare!

    Bränsleförbrukning

    I dag förbrukar en 64-tons skogsbil omkring 25 milliliter per transporterat ton och kilometer. Motsvarande siffra för en 74-tons lastbil är omkring 22 milliliter och för en 90-tons lastbil 15 milliliter. Källa: Skogforsk

    Projekt ETT (En Trave Till)

    Första lastbilen i projektet var en Volvo FH16 som började rulla 2009. Den pensionerades 2015 efter att ha rullat 140 000 mil och transporterat drygt 270 000 timmer mellan Överkalix och Piteå. Genom att öka lastvikten med 50 procent minskade koldioxidutsläppen med omkring 20 procent för varje transporterat ton.

    ETT-projektet är ett samarbete mellan ett trettiotal aktörer, bland annat Skogforsk, Trafikverket, Transportstyrelsen, Volvo Lastvagnar, Parator, Skogsindustrierna, Holmen, SCA, Stora Enso, Sveaskog, Södra Skogsägarna och Sveriges Åkeriföretag.

    74 tonsvägar

    I dag får cirka 11 procent, 1 180 mil, av det statliga vägnätet trafikeras av transporter upp till och med 74 tons bruttovikt och nuvarande maxlängd om 25,25 meter. Sveaskog är Sveriges största enskilda väghållare med ansvar för mer än 4 300 mil väg där varje kilometer är godkänd för 74-tonsekipage.

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen