facebooktwittermail

Cats nya D9 – snålare och mjukare

Caterpillar släpper inom kort en ny D9 som ska gå både snålare och mjukare än sin företrädare.

FOTO: YEVHEN ROSHCHYN

Rejäl snurr för svenska släptillverkare

Antalet nyregistrerade tunga släp från svenska tillverkare ökade med tio procent under årets första åtta månader jämfört med samma period ifjol. Totalt handlar det i år om 448 stycken, skriver tidningen Trailer. Dock har antalet nyregistrerade tunga släp och trailers tillverkade utomlands minskat markant. Från januari till och med augusti har antalet minskat med 915 stycken jämfört med samma månader 2019. Det motsvarar en minskning med 35 procent.

FOTO: CATERPILLAR

Cat uppdaterar D9

Under fjärde kvartalet i år ska Caterpillars nya D9 ta över efter modellen D9T. Enligt tillverkaren ska den nya versionen av bandschaktaren sänka kostnaden per flyttad schaktvolym påtagligt. Anledningen är en ny momentomvandlare som ska sänka bränsleförbrukningen med omkring 5 procent och förbättrade rutiner för service och underhåll som ska sänka dessa kostnader med omkring 4 procent.

Det nya underredet ska förbättra stötdämpningen med upp till 50 procent vilket ska ge en betydligt mjukare och bekvämare körning. Schaktaren drivs av en Tier 4-F Cat C18-motor på 440 hästkrafter.

Läs också:

Europapremiär för Cats nya el-schaktare

FOTO: WACKER NEUSON

Nya midigrävare från Wacker Neuson

Nu släpper Wacker Neuson två nya midigrävare, 4-tonnaren ET42 och 5-tonnaren EZ50. Maskinerna har fått ett nytt hydraulsystem med lastavkännande flödesdelning vilket enligt tillverkaren ska göra att de automatiskt anpassar sig till arbetsbelastningen. En automatisk funktion som stänger av motorn efter en längre inaktivitet finns som tillval. På båda maskinerna finns också en röd LED-ramsa inbyggd i motorhuven som lyser när de är i arbetsläge för att öka säkerheten för personer i den direkta nätheten.

FOTO: DAF

Nu når DAF:s ellastbil längre

Lastbilstillverkaren DAF har fördubblat räckvidden på sin ellastbil CF Electric. Det har skett genom att utveckla ett nytt litiumjonbatteri som både är kraftfullare och betyudligt lättare (700 kilo) jämfört med det tidigare batteriet. Full laddning tar cirka 75 minuter på en laddstation med en kapacitet på 250 kilowatt. Lastbilarna finns i två modeller. Dels som en 4x2 dragbil och en 6x2 lastbil.

FOTO: MERCEDES

Mercedes ellastbil ute i trafik

Mercedes 25-tons ellastbil eActros har nu börjat köra i verklig användning. Omkring 10 mil om dagen rullar en sådan lastbil för Schenker i Leipzig. Bilen drivs av två elmotorer på vardera 126 kW. Batterierna är på tillsammans 240 kWh och har med snabbladdningsaggregat en laddtid på 1,5 timmar. Lastbilen ska enligt planerna börja serietillverkas nästa år.