Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 31 oktober

    Europapremiär för Cats nya el-schaktare

    Harg-Upplands Väsby

    Det första exemplaret av Caterpillers nya bandschaktare D6XE ska precis tas i drift i Europa. ATL var med när bladet sattes i marken för första gången. Premiärjobbet blir att täcka en deponi i Kungsör.

    Det vibrerar ordentligt i marken när Peter Collin tar jungfruturen med entreprenadföretagets senaste tillskott i maskinflottan. När han kör ut sin nya bandschaktare genom grindarna på Pon Cats anläggning i Upplands Väsby är det första gången tillverkarens nya bandschaktare D6XE ska sätta schaktbladet i europeisk jord.

     Innan jungfruturen är Peter Collins nya bandschaktare blank och utan några repor.
    Innan jungfruturen är Peter Collins nya bandschaktare blank och utan några repor. FOTO: Mikael Marklund

    Maskinens dieselmotor är via en generator kopplad till den helautomatiska drivlinan. Föraren ställer bara in hastigheten sedan sköter maskinen resten för att maximera effektiviteten och minimera dieselåtgången. Förutom att vara betydligt bränsleeffektivare räknar leverantören också med rejält minskade service- och underhållskostnader. Lönsamheten uppges förbättras med upp till 35 procent.

     Den dieselelektriska drivlinan ska spara på både bränsle och underhåll. Leverantören tror på upp till 35 procent.
    Den dieselelektriska drivlinan ska spara på både bränsle och underhåll. Leverantören tror på upp till 35 procent. FOTO: Mikael Marklund

    Går snålt

    Bandschaktaren presenterades för första gången i USA i början av november i fjol. När Peter Collin fick veta att den fanns på marknaden var han snabb att slå till.

    – Jag gjorde det redan i slutet av november i fjol. Sedan har leveransen dragit ut på tiden, säger Peter Collin.

    Maskinens bränsleekonomi är den stora orsaken till varför Peter Collin slog till.

    – Cat säger att den ska dra 25 procent mindre bränsle, men sparar vi 20 procent är jag nöjd.

    Klarar den det ska merkostnaden vara insparad på två till tre år, menar han. 3,3 miljoner kronor kostar hans maskin, vilket är 20 till 25 procent mer än motsvarande maskin med konventionell drivlina.

     Omkring 3,3 miljoner kronor kostar Peter Collins nya bandschaktare D6XE. Vilket är 20 till 25 procent mer än motsvarande maskin med konventionell drivlina.
    Omkring 3,3 miljoner kronor kostar Peter Collins nya bandschaktare D6XE. Vilket är 20 till 25 procent mer än motsvarande maskin med konventionell drivlina. FOTO: Mikael Marklund

    Mindre miljöbelastning

    Att den håller nere bränsleförbrukningen har också fler fördelar:

    – Beställarna har allt hårdare krav på att miljöbelastningen ska hållas så låg som möjligt.

    Jordmassorna flyttas utan problem när Peter Collin sätter ner schaktbladet. Först trycker han upp ett antal kubik och vänder sedan maskinen på toppen utan några problem för att testa hur det är att jobba i nedförsbacke. Allt flyter på bra.

     Snart ska den nya maskinen börja täcka en tipp i Kungsör. – Vad det blir sedan får vi se, säger Peter Colllin.
    Snart ska den nya maskinen börja täcka en tipp i Kungsör. – Vad det blir sedan får vi se, säger Peter Colllin. FOTO: Mikael Marklund

    Bättre belysning

    När han kört tillbaka sin maskin innanför grindarna kommer ett antal nyfikna fram och vill prata om nyförvärvet. De konstaterar att originalbelysningen verkar klara av även nattskiften.

    – Vilket var på tiden.

    De skämtar också om att kablarna som driver elmotorn kommer att bli glödheta och att det gäller att ha koll på var säkringarna sitter.

    – Undra om det är vanliga 16-ampere på den här. Har du några sådana Peter?

    Samt att den som klistrat fast en dekal på schaktbladets lyftarm kanske inte riktigt tänkt efter då den redan blivit rätt repig.

    Tipptäckning

    Snart är all färg borta från bladet för nu ska nyförvärvet ut på sitt första jobb. Att täcka en deponi i Kungsör med över 250 000 kubikmeter jord.

    – Där ska den gå i omkring sex månader. Vad det blir sedan får vi se, säger Peter Colllin.

    Fanns det några alternativ till den här maskinen?

    – Jag tittade på en hos en konkurrent. Men där har tekniken inte kommit lika långt. Och sedan så har Cat sitt högt placerade drivhjul också vilket minskar slitaget betydligt.

     Märkt av jungfruturen. – Kanske inte den mest lämpliga placeringen av en dekal, konstaterar Peter Collin, med ett skratt.
    Märkt av jungfruturen. – Kanske inte den mest lämpliga placeringen av en dekal, konstaterar Peter Collin, med ett skratt. FOTO: Mikael Marklund

    Fakta: Cat D6XE

    Motor: Cat C9.3B, 6-cylindrig diesel som här ger 215 hästkrafter

    Vikt: 22 273 kilo

    Marktryck: 54,7 kPa

    Bandens marklängd: 3,25 meter

    Växellåda: Helautomatisk med fyra steg

    Bränsletank: 341 liter

    Längd: 4,73 meter

    Höjd: 3,17 meter

    Se också: ATL-TV – ATL var med på jungfruturen

    Relaterade artiklar

    Till toppen