Replik på ”Arla bör producera svenska ostar i Sverige” av Martin Ragnar.
Mjölk, ost och andra mejerivaror är viktiga produkter för det svenska lantbruket. Att köpa svenskproducerade mejerivaror är även viktigt för svenska konsumenter, visar våra undersökningar (Demoskop attitydmätning 2022 på uppdrag av Svenskmärkning AB).
Ett av Från Sverige-märkningens viktigaste syften är att hjälpa konsumenten att enkelt hitta och välja svenskproducerade råvaror, livsmedel och växter. Ett annat syfte är att företag genom märkningen på ett tydligt sätt ska kunna visa att deras produkter är svenskproducerade och lever upp till märkningens kriterier: odlat, fött och uppfött, förädlat, förpackat och kontrollerat i Sverige.
I dag har Från Sverige-märkningen 87 procent kännedom – bland ungdomar 18–34 år känner hela 97 procent till något av de tre märkena, förtroendet är högt och 74 procent tycker att det är viktigt att Från Sverigemärkningen finns på råvaror och livsmedel.
Ostens dag och Mjölkens dag är dagar vi gärna lyfter fram i Från Sveriges olika kanaler, inte minst i sociala medier.
I år har Från Sverige-märkningen även gått in stort som samarbetspartner i Ostfestivalen för att lyfta fram den svenska osten. Det är ett utmärkt sammanhang att träffa branschens aktörer i och ett positivt tillfälle att uppmärksamma konsumenterna på de fina produkter som produceras av såväl små gårdsmejerier som stora mejerier runt om i landet – och påminna dem om att titta efter märket Från Sverige och Mjölk från Sverige när de köper ost.
Från Sverige är en frivillig ursprungsmärkning. Som företag kan man välja att märka de produkter i sortimentet som lever upp till märkningens kriterier.
Märkningen är ett gemensamt initiativ från LRF, Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel och startade 2016. I dag ursprungsmärker cirka 220 företag och cirka 11 800 produkter är godkända för märkningen, som omfattar Från Sverige, Mjölk från Sverige och Kött från Sverige.
Vi välkomnar fler företag – mejerier och andra kategorier – att ursprungsmärka och göra det enkelt för konsumenten att välja de svenskproducerade varor de efterfrågar, vilket i förlängningen stärker en lönsam svensk livsmedelsproduktion och Sveriges försörjningsförmåga.
Och visst vore det fint med fler ursprungsmärkta ostar i ostdisken, laddade med svenska mervärden – de är värda varje krona.
Ulrika Ekström
Vd Svenskmärkning AB