facebooktwittermail

Experten: Havredryck kan bli Arlas nya storsäljare

Det finns goda förutsättningar för Arlas nya havredryck att bli en storsäljare, enligt varumärkesexperten Eva Ossiansson.

JördArla satsar på ekologisk svensk havre i sin nya havredryck Jörd.
Arla använder ekologisk svensk havre i sin nya havredryck Jörd. FOTO: ARLA

Arla satsar på ekologisk svensk havre i sin nya havredryck Jörd. Det kan vara en framgångsrik strategi. 

– Både ”svenskt” och ”ekologiskt” tror jag klingar positivt i konsumenternas öron. Många vill minska sitt klimatavtryck och väljer närproducerade varor, säger Eva Ossiansson som är varumärkesforskare och universitetslektor vid Göteborgs universitet.

Att Arla väljer att inte svara på några frågor kring när Jörd ska lanseras i Sverige menar Eva Ossiansson är naturligt:

– De vill inte ge konkurrenterna utrymme att agera och kanske lansera nya produkter.

Eva Ossiansson.
Arlas nya havredryck passar kunder som vill minska sitt klimatavtryck enligt varumärkesexperten Eva Ossiansson. FOTO: PRIVAT

När tror du att Arla kommer att lansera Jörd?

– Det blir kanske till sensommaren eller tidig höst, när vi fortfarande har en positiv känsla från sommaren kvar. Alternativt så känner de av marknaden nu och lanserar drycken i början på nästa år, säger Eva Ossiansson. 

Föregångaren, som var en blandning mellan mjölk och havredryck, lyckades inte bli någon favorit hos konsumenterna.

Hur tror du att Jörd kommer att lyckas? 

– Kombon med havredryck och mjölk var inte bra. De som vill dricka mjölk vill inte ha havredryck, de som vill ha havredryck vill inte dricka mjölk. Med den nya havredrycken finns det möjligheter att ta marknadsandelar. Hela veganrörelsen söker alternativ till vanlig mjölk, säger Eva Ossiansson. 

Hon fortsätter:

– Arla har ett bra distributionsnät. Men om de kommer att lyckas med Jörd beror på hur de bygger upp sin story kring varumärket. Arla är vanligtvis duktiga på att bygga sina varumärken kring ekologiskt lantbruk och bönder. Om Arla aktivt kan visa vad konsumenterna kan göra för att minska sitt klimatavtryck så kan de lyckas med havredrycken.

Läs mer: Arla lanserar havredryck i Sverige