Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 6 december

    Pöttinger självlastarvagnar växer i volym

    Pöttinger utökar sin serie av självlastarvagnar med två större modeller, Torro 7010 med en lastkapacitet på 40 kubikmeter eller 38,5 kubikmeter, samt Torro 8010 med lastvolymer på 43 kubik respektive 42 kubikmeter beroende på vagnutförande.

     De nya vagnarna klarar av att lasta mer än övriga modellsyskon.
    De nya vagnarna klarar av att lasta mer än övriga modellsyskon. FOTO: Pöttinger

    – Vi utökar Torro-serien med två vagnar som klarar större volymer, vilket passar de svenska bönderna väldigt väl. Eftersom många bönder har traktorer med 250-300 hästkrafter och denna har en drivlina som är anpassad för upp till 300 hästkrafter, passar den väldigt bra in i segmentet, säger Nils Ahlstrand, som är ansvarig för Pöttinger i Sverige.

    FACEBOOK: Gilla ATL Teknik på Facebook

    Kort snittlängd

    I samband med att företaget har tagit fram modellerna i Torro-serien har Pöttinger särskilt fokuserat på snabb tömning, vilket ska bädda för högre effektivitet.

    Vagnarna har i stort sett samma utformning som sina syskon, vilket bland annat innebär att de har utrustats med Pöttingers knivteknik med 45 integrerade knivar, som möjliggör en teoretisk snittlängd på 34 millimeter på fodret. Både vagnens skärbord och knivbalk kan dessutom enkelt lossas utan verktyg, vilket är praktiskt under drift.

    – Vi särskiljer oss med den kortaste snittlängden på marknaden. Korna vill ju ha ett så fint foder som möjligt, men fortfarande med en struktur. Är det för långt kan det vara risk att de ratar det, säger Nils Ahlstrand.

    LÄS OCKSÅ: Så skiljer sig Claas reservdelspriser

    Starkare chassi

    För bönder som föredrar breda användningsområden för sina investeringar kan det också vara värt att notera att vagnen har fått ett starkare chassi. Det gör att vagnen kan användas även för andra produkter, exempelvis i samband med majskörning.

    Skillnaderna i lastvolym som anges för respektive vagn beror på om den är utrustad med en utmatningsvals eller inte. Med utmatningsvals krymper volymen, men samtidigt bidrar funktionen till att man får en bättre finfördelning av materialet i plansilon. Funktionen har hittills dock inte lockat den svenska publiken.

    Ett annat tillval på vagnen är den intelligenta styraxeln som kan kopplas upp via isobus, och som kan låsas i ett valt hastighetsinternvall (exempelvis 5-15 kilometer). Det ska ge en smidigare körning, och tack vare att vagnen är utrustad med en speciell gyrofunktion kan den ta sig fram bra även i kuperade fält.

    Pöttinger är i dag ledande inom självlastarvagnar i världen och har redan sålt ett antal av de nya vagnarna i Sverige. Men i övrigt är det ingen stor produkt, trots att det är ett av de billigaste sätten att ta in sitt ensilage, enligt Nils Ahlstrand. Å andra sidan kräver insamlingen mer packningsarbete.

    – Sverige har en tradition med hackvagnar. Men som företagare sänker du din dieselförbrukning och ökar effektiviteten jämfört med en vanlig hackvagnskedja, säger Nils Ahlstrand.

    Läs fler teknikartiklar på atl.nu/teknikLÄS ÄVEN: Nu ska bilen drivas med sågspånLÄS ÄVEN: Dolda kostnader med att skippa plogenLÄS ÄVEN: Förarlöst system från FendtLÄS ÄVEN: Dubbla däcknyheter på Sima

    Till toppen