Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    ❯ Teknik 13 september

    Deutz tar täten med ny steg V-motor

    Den tyska motortillverkaren Deutz har tagit fram världens första motor som är certifierad för utsläppskraven enligt Steg V.

     TTCD 6.1 är en 6-cylindrig motor avsedd för lantbrukssektorn.
    TTCD 6.1 är en 6-cylindrig motor avsedd för lantbrukssektorn.

    Senast 2019 ska alla nya motorer leva upp till de skärpta miljökraven (Steg V), vilket borgar för lägre utsläpp av hälsoskadliga kväveoxider och dieselpartiklar.

    Deutz deklarerade redan 2015 att man avsåg att göra sina då Steg V-redo motorer certifierade enligt den nya standarden.

    ”Vi gav ett löfte 2015, och nu när vi har fått världens första certifikat, kan vi konstatera att vi höll vad vi lovade. Detta kommer ge våra kunder flexibilitet när de ska installera motorn i sina maskiner och ge dem möjlighet att planera övergången till Steg V”, säger Michael Wellenzohn, som ingår i ledningsgruppen för Deutz försäljningsorganisation.

    LÄS ÄVEN: Många nyheter inför Agritechnica

    Samma proportioner



    Flera tillverkare har dock kommit långt i sin produktutveckling, inte minst Volvo Penta. Men enligt Deutz så är företaget alltså först i världen med att få en motor certifierad. Den aktuella modellen går under namnet Deutz TTCD 6.1 och kommer att premiärvisas upp för allmänheten på Agritechnica i november.

    För tillverkare som vill använda den nya motorn kräver installationen inga större anpassningar, och inget ytterligare utrymme, vilket lär minimera företagens utvecklingskostnader.

    Bättre filter

    På den tekniska sidan har det dock gjorts stora anpassningar, främst på förbränningssidan som nu är anpassad för att bränna upp de partiklar som samlas i det så kallade DPF-filtret.

    I praktiken kan kraven enligt Steg V bara mötas genom att man bygger in ett DPF-filter. Det är i sin tur en teknik som Deutz har arbetat med att utveckla i mer än tio års tid.

    Förutom 6.1:an, som är en 6-cylindrig motor avsedd för lantbrukssektorn, planerar företaget även att visa upp Steg V-certifierade motorer med modellbeteckningarna TCD 3.6 / 6.1 / 4.1 / 7.8 och TTCD 7.8 på Agritechnica.

    LÄS ÄVEN: Se Kvernelands maskiner i praktisk driftLÄS ÄVEN: Ny Claaspress binder utan nätLÄS ÄVEN: Bättre flöde i New Hollands nya tröskaLÄS ÄVEN: Nya traktormodeller från Valtra

    Steg V-standarden

    EU-kommissionen har tagit fram det som beskrivs som världens hårdaste utsläppskrav för fordon som inte är primärt utvecklade för att färdas på väg, så som järnvägsfordon, båtar och terrängfordon. Standarden antogs av EU parlamentet i juli 2016 och innebär att mängden skadliga partiklar som släpps ut kommer att reduceras ytterligare. Kraven omfattar i praktiken alla motorer i intervallet 19-560 kW med dieselpartikelfilter.

    Jämfört med Steg I är partikelhalterna 97 procent lägre i Steg V-standarden, medan kolväte- och kväveoxidvärdena (NOx) är 94 procent lägre. Illustrerar man det hela i ett diagram ser skillnaderna mellan Steg IV och Steg V, samt amerikanska Tier ut så här. Källa: theicct.org

    Till toppen