Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag

    Sveaskog mörkar förhandlingar – stor frustration bland åkarna

    När bara en vecka återstår av Lots kontrakt med Sveaskog har timmeråkarna fortfarande inte fått några besked. Nu kritiseras Sveaskogs affärsetik.

    När ATL ringer runt är förvirringen total bland de åkerier som kör för Lots.

    Varken Sveaskog eller Lots har gett några indikationer på vad kommer att hända efter den förste maj.

    En handfull åkerier började köra för Sveaskog på logistikföretaget Lots kontrakt den första januari. Efter bara ett par månader sas kontraktet upp av Sveaskog.

    Skälet, att en del bilar kört med överlast, möttes med tveksamhet. Överlast är inte särskilt ovanligt i branschen.

    Riskerar stå stilla



    Åkerierna har investerat i fem nya och tre begagnade bilar som nu riskerar att stå stilla. Stämningen är irriterad. Framför allt vänder man sig mot Sveaskogs affärsetik som man anser vara dålig.

    – Vi vet inte vad som händer efter den första maj. Och det här är ett statligt bolag, säger en av åkarna.

    Det finns också flera källor som berättar att de ursprungliga åkarna, Askersundsteamet, börjat köra i området igen. Askersundsteamet vägrade köra för Lots vilket fick Lots att söka nya åkeriföretag för körningarna, åkerier som nu alltså sagts upp.

    Kortfattat svar

    ATL har sökt de ansvariga på Sveaskog ett tiotal gånger per telefon men har bara fått ett kortfattat svar via mail från inköpare Bo Arketeg.

    ”Vi håller på att utvärdera flera olika upplägg men är inte klara för beslut ännu. De upplägg som du nämner finns med i urvalet tillsammans med några till. Jag kan inte i nuläget säga när vi kommer fram till ett beslut.”

    De åkerier som själva kontaktat Sveaskog har blivit hänvisade till Lots.

    – Jag har varit med i den här branschen i många årtionden och jag har aldrig varit med om något liknande. Vi förlorar pengar på det här, säger en frustrerad åkare.

    Okänd part

    Bristen på information till både gamla och nya åkare kan tyda på att det finns en okänd part i de förhandlingar som pågår på Sveaskogs kontor i Örebro.

    En kandidat skulle kunna var Västra Svealands Virkesfrakt, VSV, med säte i Karlstad. VSV har cirka 200 bilar och söker nu en transportledare med sista ansökningsdag den 28 april.

    – Den personen kommer att sitta i Karlstad och leda flöden i främst Värmland. Det har att göra med att vi vuxit under lång tid och vi behöver stärka upp för att hålla en jämn och säker kvalitet, berättar Karl Narfström, affärsområdeschef rundvirke på VSV.

    VSV:s omsättning har sjunkit från 910 miljoner till 765 miljoner kronor från 2013 till 2015. Följaktligen bör den ha ökat under 2016.

    Skulle ni klara Askersunds-körningarna om ni fick dem?

    – Med stor sannolikhet skulle vi göra det, säger Karl Narfström.

    VSV kör redan för Sveaskog i Karlskoga och i Furudal. VSV kör också stora volymer i det aktuella Askersundsområdet men då för bland annat Moelven och Häradsskogar.

    Förhandlar ni om att ta över Sveaskogs Askersundskörningar?

    – Det finns inget bekräftat på något sätt, säger Karl Narfström.

    Läs mer:Lots: 30 miljoner i nya bilarLots: Överlast är en branschfrågaSveaskog bryter med Lots GroupLots får sparken av SveaskogÅkare sätter hårt mot hårt

    Till toppen