Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 13 april 2017

    Lots: 30 miljoner i nya timmerbilar

    Lots bekräftar nu att överlast är det formella skälet till att Sveaskog säger upp kontraktet. Hur det ska gå för skogsåkarna som investerat 30 miljoner i nya bilar är ännu inte klart.

    FOTO: ROLF SEGERSTEDT

    – Jag har svårt att se att det, efter tio veckors körning, är det verkliga skälet till att man avbryter ett treårigt kontrakt. Rent faktiskt har det skett körningar med överlast. Och det har vi påtalat för åkerierna, säger Peter Kameus, informationsansvarig på Lots Group.

    Lots hann knappt börja köra för Sveaskog den 1 januari innan Sveaskog flaggade för att kontraktet skulle avbrytas den siste april.

    – Vi hade inkörningsproblem. Vi kom in med nya åkerier till nya marker med tjällossning. Det var svårt att komma igång. Vi låg på en leveransprecision på kanske 60-70 procent. Efter en månad låg vi på cirka 80-90 procent. När Sveaskog sa upp kontraktet i slutet av mars så låg vi på 100 procent, säger Peter Kameus.

    Har det riktats skadeståndskrav mellan parterna?

    – Kontrakten är skrivna på så sätt att det inte lönar sig att driva sådana frågor.

    Hur går det för dem som investerat i nya bilar?

    – Den frågan är inte helt löst. En del har nya körningar. En del hoppas att få fortsätta med Sveaskog. För de andra vet vi inte exakt, hur vi kommer att lösa det. Vi hade hoppats att Sveaskog hade tagit emot dem direkt. Men det har inte blivit så, säger Peter Kameus.

    En handfull skogåkare riskerar därmed att stå med Svarte Petter. Uppdraget kräver drygt tio bilar och uppemot 30 miljoner kronor har investerats av åkarna i nya bilar.

    Scanias logistikföretag Lots är i skogsbranschen för att stanna. Man har ett kontrakt med StoraEnso i Mellansverige som löper på. När det blev känt att företaget skulle köra även för Sveaskog drog sig de ursprungliga åkarna ur och vägrade köra för Lots som man ansåg skar emellan skogsbolag och åkare.

    Lots säger å sin sida att man vill förbättra hela logistikkedjan.

    – Lots har kommit in snett i branschen när många trott att det bara gäller lastbilstransporten, att förvärra för åkarna. För Lots del krävs att man har lönsamma åkare för att Scania ska ha lönsamma kunder. Att Lots skulle gå in i det här för att skära av åkarnas vinst är en felaktig uppfattning, säger han.

    I StoraEnso-kontraktet flyter nu transporterna och Lots har nu börjat titta på logistiken i avverkningarna och på industrisidan, alltså före och efter lastbilstransporterna.

    – För att man ska lyckas måste alla länkar i kedjan vilja förändra.

    Om någon länk inte är med, då blir det den svagaste länken. Och då blir det inte bättre än så. Vi hann inte ens börja arbeta med de delarna i Sveaskogs-kontraktet, säger Peter Kameus.

    Lots har precis avslutat en analys av Södras logistikflöde till Södra Wood Långasjö och Södra Cell Mörrum som båda ska gå upp i volym.

    Kan det bli en uppföljning med körningar för Södra?

    – Vi vet inte om det leder till det. Kommer det en upphandling så är vi intresserade av den. Men det ingick inte i analysuppdraget.

    Läs mer:Lots: Överlast är en branschfrågaSveaskog bryter samarbete med Lots Group

    Relaterade artiklar

    Till toppen