facebooktwittermail

Vimek Next Generation får ny kranmodell

Vimeks kommande skotare får en ny kran från Cranab och Scania kommer med en biogasmotor för de tyngsta lastbilarna. Här är veckans entreprenadnyheter.

Skotare i snö.
Vimeks nya 7-tonsskotare får en ny kran från Cranab. FOTO: VIMEK

Ny kran från Cranab till Vimeks nya skotare

Cranab har tagit fram en ny kran för Vimeks nya 7-tons skotare som presenteras senare i höst. Enligt tillverkaren har egenskaperna och geometrin likheter med Cranabs större kranar men ett mer kompakt utförande är speciellt framtagen för Vimek Next Generation.

”Det känns riktigt fräscht att vi får börja vår nya maskingeneration med denna nya kranmodell som standard då de äldre modellerna har ett antal år på nacken och inte riktigt erbjöd den kranupplevelse vi var ute efter”, säger Johannes Nilsson, VD för Vimek i ett pressmeddelande.

Läs mer om Vimek Next Generation här.

Uppstickare vann över jättarna i el-racet

I veckan tillverkade Rivian sin första el-pickup för den amerikanska marknaden. Därmed slog man både Ford och Tesla som har liknande fordon på gång. Rivian R1T kostar 73 000 dollar per styck, har en räckvidd på 48 mil, kan lasta 800 kilo och uppges kunna dra en fem ton tung släpvagn. 

Den kommer att finnas med tre batterialternativ (105, 135 och 180 kWh). Med det största batteriet ska räckvidden bli omkring 64 mil. Den kommer också finnas som SUV, R1S. En europeisk lansering är planerad till i början av nästa år.

Ny eldriven pickup.
Nu börjar de första exemplaren av el-pickupen Rivian R1T levereras till kunderna i USA. FOTO: RIVIAN

Scania kommer med 13-liters gasmotor

Scania kommer med en ny gasdriven lastbilsmotor på 13 liter. Den ska gå på såväl flytande gas (LNG) som komprimerad (CNG). Fördelarna med den nya motorn är många, menar tillverkaren, bland annat att använda fossilfritt, förnybart och lokalt producerat bränsle som minskar utsläppen. 

Den nya motorn innebär minskad klimatpåverkan med upptill 90 procent enligt Scania samtidigt som den ska ha kraft och vridmoment som motsvarande dieselmotor. Gasmotorn finns som tillval på det nyligen introducerade K-chassit med högt golv. 

Lastbilsmotor.
Scania kommer nu med en 13-liters gasmotor. FOTO: SCANIA

Ny boggieaxel gör Scanias tungviktare snålare 

Scanias nya tandemboggie RB885 är både lyft- och urkopplingsbar vilket kan spara bränsle och däck på till exempel timmerbilsekipage. Med alla axlarna i backen blir det lättare att få rull på ekipaget, speciellt under lite besvärligare omständigheter. 

Kopplar föraren ur en axel när bilen är tom och kör längre transportsträckor går det åt omkring sex procent mindre diesel, enligt tillverkaren. Det mesta på grund av minskad friktion inuti axeln. Dessutom minskar såväl däckslitaget och som vändradien på lastbilen.

”Tandemdrivningen säkerställer startbarhet utan påfrestningar medan enkelreduktionen ger rimlig bränsleförbrukning även vid högre hastigheter. Lägg till det som tillval från kopplings- och lyftfunktioner för den andra boggiaxeln så får du en mångsidig och smart timmerbil, till exempel”, säger Bo Eriksson, produktchef på Scania Trucks i ett pressmeddelande.

Timmerbil i skogen.
Den nya boggieaxeln ska spara både bränsle- och däckpengar, menar Scania. FOTO: SCANIA

Halvledarkrisen ökar suget efter begagnade lastbilar

Väntetiden på en ny lastbil kan i dag vara upp till 1,5 år, enligt Dagens industri. Något som ökat intresset för begagnatmarknaden. 

”Nu har vi ungefär 20 procent i lager mot vad vi brukar”, säger Björn Rentzhog, vd på Persson Invest som bland annat äger Wist Last och Buss som finns på 32 orter i Sverige och Norge till tidningen. 

Den ökade efterfrågan på begagnade lastbilar har inneburit att priserna på dessa stigit.

Lastbilar på rad.
Den som köper en ny lastbil i dag får räkna med längre väntetider. FOTO: MOSTPHOTOS

 Elektro-hydraulisk lösning får Volvos teknikpris

Common Pressure Rail Hybrid system är en innovation som ger avsevärt förbättrad energieffektivitet i grävmaskiner enligt Volvo CE. Det har tagits fram i forskningsprojekt med företagets egna ingenjörer i nära samarbete med finska Norrhydro. 

Tekniken kopplar samman maskinens samtliga arbetsfunktioner till ett hydrauliskt energilager som består av hydrauliska ackumulatorer. Det möjliggör effektiv återvinning av rörelseenergi samt effektförsörjning. Systemet medger även energiåtervinning och prestandaökning hos maskinens roterande laster. 

Tack vare kraftigt reducerade energiförluster samt effektbidraget från hydraulackumulatorer räcker det med en mindre drivkälla. Med en högre tillgänglig effekt kan cykeltiderna kortas.

Grävmaskin från Volvo.
Ett nytt elektro-hydrauliskt system för Volvos grävmaskiner kan ge bättre energieffektivitet. FOTO: VOLVO CE

Om du har missat:

Extra axel ger bra flyt i skogen

Det krävs för att köra ut diesel till din skogsmaskin

Vill du ha samtliga ATL:s teknik- och maskinnyheter direkt i din mejl? 

Gå bara in på atl.nu/nyhetsbrev och välj teknikbrevet. Då får du samtliga teknik- och maskinnyheter klockan 20.00 varje söndag.