facebooktwittermail

Traktorregistrerad multimaskin med stjärnglans

Mercedes Unimog har en lång historia och presenterades första gången redan 1947. Det nya traktordirektivet med klass B traktorer och ingen konstruktiv hastighetsbegränsning har gjort att Mercedes tagit steget att bygga sin Unimog i en traktor B-version. ATL har testat den första traktorregistrerade Unimogen i Sverige.

För att se den här videon behöver du vara prenumerant.
Logga in eller prova för en krona!

I Tyskland är Unimogen ett välbekant inslag som väghållningsfordon längs motorvägarna. Men där finns också en del lastbilsregistrerade fordon inom lantbruket, framför allt som transportfordon men också som redskapsbärare. Och det är framför en Metsjövagn lastad med drygt 20 ton grus som testet skall ske. Det råder ingen tvekan om att körning på vägen är ett element som Unimogen behärskar. Att dra igång är inga problem och den automatväxlade mekaniska växellådan växlar mjukt och provkörningen längs smala slingrande vägar går utan problem. Att förarhytten sitter långt fram och att man sitter på vänster sida gör att det mer känns som att köra lastbil än att köra traktor. Avfjädrad fram- och bakaxel bidrar till den lugna och komfortabla gången. Samtidigt gäller det att hålla ett öga på hastighetsmätaren för att inte överskrida den tillåtna hastigheten. Unimogen inbjuder verkligen till hastigheter högre än lagliga 50 kilometer i timmen. Som traktorregistrerad är hastigheten begränsad till strax under 70 kilometer i timmen.