Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 1 februari 2018

    Volvo CE går som en bulldozer

    Det är Volvos anläggningsmaskiner som till stor del ligger bakom bolagets extremt goda resultat för 2017.

     50 år av utveckling. En Grus-Kalle bredvid en A60H-dumper.
    50 år av utveckling. En Grus-Kalle bredvid en A60H-dumper. FOTO: VolvoCE

    20 procent av Volvo AB:s omsättning kommer från anläggningsmaskiner, men när det gäller rörelsevinsten kommer hela 28 procent därifrån. Eller i reda siffror, Volvo CE (Construction Equipment) gjorde en rörelsevinst på nästan 8 miljarder kronor förra året. Och trenden är fortsatt goda affärer för de gula maskinerna. Orderingången är upp 48 procent jämfört med 2016.

    Det finns de som anser att anläggningsmaskinerna borde knoppas av i ett eget bolag för att öka värdet i bolaget. Dessa verkar ha förlorat sedan riskkapitalisten Christer Gardell sålt sin ägarandel i Volvo till det kinesiska bolaget Geely.

    Ökad försäljning ger goda resultat

    Det är svårt att tro att Volvo nu skulle göra sig av med sin mest lönsamma verksamhet (efter Volvo Penta som har försumbar omsättning i sammanhanget). Volvo CE:s rörelsemarginal ligger på 11,9 procent jämfört med divisionen Lastvagnars 9,4 procent.

    Så varför går det då så bra för CE?

    Försäljningen över hela världen går bra med ökningar runt 10-15 procent i antal anläggningsmaskiner. Bäst går det i Kina där ökningen 2017 blev 74 procent. Det kan låta mycket och är naturligtvis det men den kinesiska marknaden är bara en fjärdedel av vad den var före krisen 2008.

    Nu har återhämtningen påbörjats och det bådar gått för Volvo. Grävmaskinsmarknaden steg med 121 procent och hjullastarmarknaden med 50 procent i Kina. Volvo är stark på grävmaskiner och dumprar. Grävmaskinerna har en del av sitt ursprung i det sydkoreanska företaget Samsung vars grävmaskinsdivision köptes 1998 för 4,3 miljarder kronor, motsvarande drygt hälften av Volvo CE:s vinst i dag.

    Även lastbilsförsäljningen går bra. I Europa har Volvo en marknadsandel på 16,8 procent och dotterföretaget Renault 8,6 procent. Alltså styvt en fjärdedel av marknaden. Totalt levererade Volvo med dotterföretagen Renault, Mack och UD 202 000 lastbilar globalt förra året.

    Volvo AB:s totala omsättning låg på 335 miljarder kronor 2017 och vinsten på 30 miljarder vilket var den högsta försäljningen och det bästa resultatet någonsin.

    LÄS OCKSÅ: Volvo CE kan bli separat bolagLÄS OCKSÅ: Putsad till perfektionLÄS OCKSÅ: Gardell säljer sina Volvoaktier

    Relaterade artiklar

    Till toppen