Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 28 oktober

    Valtra med många skogsplus

    Valtras A-serie har genom åren varit den mest sålda traktorserien och toppat den svenska registreringsstatistiken. ATL har provat den i den miljö där den kanske allra mest hör hemma, nämligen i skogen framför en griplastarkärra.

     Valtra A 84 var Sveriges mest sålda traktormodell under 2018. ATL har tagit ut den i skogen där många traktorer hamnar för att se vad som gör den så populär.
    Valtra A 84 var Sveriges mest sålda traktormodell under 2018. ATL har tagit ut den i skogen där många traktorer hamnar för att se vad som gör den så populär. FOTO: Hans Dahlgren

    A-serien består av tre chassistorlekar. A 84 har den minsta av dessa chassier och en trecylindrig Agco Power motor på 3,3 liter. Under 2018 var det den enskilt mest registrerade modellen med 124 registreringar. Den maximala effekten är 85 hästkrafter med ett maximalt vridmoment på 347 Newtonmeter. Avgaskrav enligt steg 4 klaras med dieseloxidationsfilter och SCR-teknik.

     Med förarstolen vänd bakåt har man en riktigt bra arbetsplats för att manövrera griplastaren.
    Med förarstolen vänd bakåt har man en riktigt bra arbetsplats för att manövrera griplastaren. FOTO: Hans Dahlgren

    Den korta nerdragna motorhuven gör att det är välpackat under huven. För att få plats med avgasreningen har denna placerats under förarhytten på höger sida. De kompakta yttermåtten har också ett pris bestående av ett sammanbyggt kylpaket som inte går att öppna upp för rengöring. Ett utdragbart nät som skall hålla smutsen borta har tyvärr för dålig passform för att utgöra ett ordentligt skydd.

     Griplastarens reglage sitter väl placerade i kilen för bakrutan.
    Griplastarens reglage sitter väl placerade i kilen för bakrutan. FOTO: Hans Dahlgren

    Snålar med växlarna

    Valtra A 84 har en helmekanisk synkroniserad växellåda med totalt 12 växlar fördelat på två grupper. Stegen mellan de högsta växlarna känns besvärande stora när vi provar traktorn på väg med tillkopplad griplastarkärra. Det är priset för att sex av växlarna ligger mellan 4 och 12 kilometer i timmen. Den kopplingsfria back/backväxlingen ändrar körriktning mjukt men ändå bestämt och en finess är att aggressiviteten kan ställas med ett vred på instrumentpanelen. Kraftuttaget har hydraulisk inkoppling och två hastigheter, 540 och 540E.

     A 84 har en ren och proper reglageplacering. Manöverknapparna för många funktioner har hittat sin plats på den högra sidostolpen. Reglagen är för trepunktslyft och yttre hydraulik är logiska och välplacerade.
    A 84 har en ren och proper reglageplacering. Manöverknapparna för många funktioner har hittat sin plats på den högra sidostolpen. Reglagen är för trepunktslyft och yttre hydraulik är logiska och välplacerade. FOTO: Hans Dahlgren

    Rejält hydraulflöde

    En kugghjulspump som levererar 65 liter per minut räcker väl till för de flesta arbetsuppgifter traktorn kommer att utsättas för. Hydraulreglagen är bekvämt vinklade mot föraren. Trepunkten regleras elektroniskt med tydliga och välplacerade reglage. Lyftkraften på tre ton är kanske i snålaste laget och behöver man mer får man ta steget upp till de fyrcylindriga A-modellerna.

     Den lilla ratten viker undan väl och gör det enkelt att vrida runt förarstolen. Sikten framåt är mycket bra tack vare den neddragna motorhuven och med frontlastaren i toppläge har man god överblick genom takfönstret.
    Den lilla ratten viker undan väl och gör det enkelt att vrida runt förarstolen. Sikten framåt är mycket bra tack vare den neddragna motorhuven och med frontlastaren i toppläge har man god överblick genom takfönstret. FOTO: Hans Dahlgren

    Bra traktor med skogsplus

    Förarhytten är en trevlig bekantskap med ett brett insteg och stor öppningsvinkel för dörrarna. Den ställbara ratten viker undan väl och det är enkelt att ta plats i förarstolen. Sikten framåt är bra och det är inga problem att se lastaren i toppläge genom det stora takfönstret.

     Finurligt Valtra. I skogutrustningen, som traktorn är utrustad med, ingår detta uppfällbara fotsteg för den högra hyttdörren.
    Finurligt Valtra. I skogutrustningen, som traktorn är utrustad med, ingår detta uppfällbara fotsteg för den högra hyttdörren. FOTO: Hans Dahlgren

    Den provade traktorn är utrustad med vändbar förarstol och skogsutrustning. Det är enkelt att komma runt med stolen och det finns hyggligt med plats för fötterna med bakåtvänd förarstol. Interiören är ren och proper med en enkel men tydlig instrumentering. Den rymliga förarhytten har också plats för ett rejält passagerarsäte.

     Kompakta mått har ett pris. Kylpaketet är fast sammanskruvat och kan inte öppnas upp för rengöring. Med dålig passform för det nät som skall hålla rent gör att det finns risk att kylpaketet sätter igen.
    Kompakta mått har ett pris. Kylpaketet är fast sammanskruvat och kan inte öppnas upp för rengöring. Med dålig passform för det nät som skall hålla rent gör att det finns risk att kylpaketet sätter igen. FOTO: Hans Dahlgren

    Valtra A84 är en trevlig bekantskap med en rymlig bekväm förarplats. Den som tänker använda den i skogen blir inte heller besviken. Med få plumpar i protokollet är det inte konstigt att den attraherar många köpare.

     Okonventionell lösning. Dieseloxidationsfilter och SCR katalysator har av utrymmesskäl hamnat under förarhytten.
    Okonventionell lösning. Dieseloxidationsfilter och SCR katalysator har av utrymmesskäl hamnat under förarhytten. FOTO: Hans Dahlgren

    Valtra A84SH

    Grundpris: 604 000 kr

    Pris provkört ex: 786 880 kr (inkl. lastare)

    Teknik (standardutförande)

    Motor: Agco Power 33 AWFC (steg IV)

    Antal cylindrar/volym: 6/3,3 l

    Max. effekt (enl. ISO 14396): 63 kW/85 hk

    Max. vridmoment: 347 Nm/1500 rpm

    Transmission: 12+12, koppl.fri fram/back

    Kraftuttag: 540/540E

    Hydraulflöde: 65 liter per minut

    Lyftkraft: 3 000 kg

    Vikt: 3 500 kg

    Tillåten totalvikt: 6 200 kg

    Längd: 4 078 mm

    Höjd: 2 714 mm

    Hjulbas: 2 250 mm

    Standarddäck bak: 420/85 R34

    Standarddäck fram: 13.6 R24

    Volym bränsletank: 150 liter

    Volym Adblue tank: 15 liter

    Pris tillbehör

    Bränsletank, stål 12 700 kr

    Skogspaket: 38 400 kr

    Bakrutekil: 9 400 kr

    Frontlastare G3S*: 68 200 kr

    Anfästningssats*: 23 600 kr

    *inkl. montering

    Garanti & service

    2 års garanti, max 2 000 timmar

    Maskinskadeförsäkring 5 år

    Oljebyte motor: 500 timmar

    Oljebyte transmission / hydraulik: 1 500 timmar

    Nyckeltal

    Kilo per hästkraft: 41,2

    Kronor per hästkraft: 7 106

    Kronor per kilo traktor: 173

    (Beräknat på maxeffekt och pris i grundutförande)

    Tre plus

    Rymlig förarplats.

    Vändbar förarstol med bra utrymme.

    Bra fram/back med ställbar aggressivitet.

    Tre minus

    Dålig serviceåtkomlighet för kylarpaket.

    Få växlar, särskilt i transport.

    Lyftkraften i trepunktslyften.

     Med skogsutrustning ingår bränsletank i plåt istället för plast.
    Med skogsutrustning ingår bränsletank i plåt istället för plast. FOTO: Hans Dahlgren

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen