Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 20 april 2018

    Rysk laståsna med retrokänsla

    Snygg, eller ful – UAZ Profi är definitivt en bil som väcker uppmärksamhet och med konstruktionslösningar som för tankarna bakåt i tiden. Den är ett råbarkat arbetsfordon och som sådant toppar den de pickuper som ATL testat, med en lastförmåga på nära 1 500 kilo.

    Det krävs ett rejält kliv uppåt för att komma in i kupén och man har en god sikt. Körställningen är okej, men stolarna kunde erbjuda bättre komfort. Interiören kan beskrivas i ett ord, spartanskt. Uppvärmningsbar framruta överraskar, annars är airbag på förarsidan och luftkonditionering det som erbjuds vad gäller komfort och säkerhet.

     UAZ Profi är en tekniskt okomplicerad pickup som imponerar med lastyta och lastförmåga.
    UAZ Profi är en tekniskt okomplicerad pickup som imponerar med lastyta och lastförmåga. FOTO: Hans Dahlgren

    Kan köras på gas

    Motorn är en fyrcylindrig bensinmotor på 2,7 liter cylindervolym och 150 hästkrafter. Att det är en bensinmotor märks på bottendraget. Det är lätt att få motorstopp med last innan man vänjer sig. Efter att vi kommit igång och börjat rulla arbetar motorn väl utan att jämra sig. En intressant detalj är att motorn kan fås med gasdrift.

    Växellådan är femväxlad manuell. Lågväxel och fyrhjulsdrift manövreras med samma spak. På utrustningslistan finns elmanövrerad diffspärr bak. Växellägena är väldigt diffusa och svåra att tyda. Den manuella växellådan kräver också en varsam hand för att den inte skall skorra mellan ettans och tvåans växel.

     Den 2,7 liter stora motorn ger 150 hästkrafter.
    Den 2,7 liter stora motorn ger 150 hästkrafter. FOTO: Hans Dahlgren

    Har börjat rosta

    Fram sitter spiralfjädrar för den stela framaxeln och bak ett konventionellt bladfjäderpaket med en stel bakaxel. Konstruktionen fortplantar minsta ojämnhet i karossen. Man plockar inga komfortpoäng men det är definitivt en konstruktion som tål mycket stryk.

    Lastutrymme och lastförmåga imponerar. Flaket mäter hela 3 089 x 2 060 millimeter på bilen vi provar. Det rymmer enkelt fem pallar.

     Motorn är en bensin(!) motor på 2,7 liter med insprutningssystem från Bosch.
    Motorn är en bensin(!) motor på 2,7 liter med insprutningssystem från Bosch. FOTO: Hans Dahlgren

    För att testa köregenskaperna med last så lastar vi på två storsäckar med totalt 1 500 kilo. Trots att flaket är högt placerat på ramen påverkas inte bilens köregenskaper nämnvärt. Här gör det vridstyva chassiet sitt, men också den stela framaxeln. Bilen uppför sig lugnt och disciplinerat.

    Enkelhet och robusthet är den här bilens starkaste kort. Det är en bil utan finesser som är byggd för att klara svåra förhållanden. Men tyvärr hänger inte detaljarbetet riktigt med. Trots att bilen är några månader så börjar rosten rinna längs skarvar på karossen. Det är långtifrån vad dagens kunder är vana vid och frågan är om ett lågt pris är tillräckligt för att attrahera.

    Fakta (provad bil) UAZ Profi, 4wd

    Motor/effekt: Bensin / 150 hk

    Antal cylindrar/volym: 4/2,7 l

    Vridmoment: 235 Nm

    Volym bränsletank: 68 l

    Transmission: 5 växlad manuell, lågväxel

    Bränsleförbrukning

    (blandad körning): 12,0 l/100 km

     Pickupen har mekanisk växellåda med lågväxel. Luftkonditionering ingår i utrustningen.
    Pickupen har mekanisk växellåda med lågväxel. Luftkonditionering ingår i utrustningen. FOTO: Hans Dahlgren

    CO2-utsläpp: Ingen uppgift

    Miljöklass: Euro 6

    Tjänstevikt: 1990 kg (2wd)

    Maxlast: 1500 kg /2wd)

    Totalvikt: 3500 Kg

    Pris: 169 000 kr exkl. moms

    Fordonsskatt: Ingen uppgift

    Släpvagnsvikt: Ingen uppgift

    Tågvikt: 6000 Kg

    Garanti och service: Två år/10000 mil nybilsgaranti

    Bilen levereras rostskyddsbehandlad

    SE OCKSÅ: ATL tv – Så är nya Ford Ranger

    SE OCKSÅ: ATL tv – Under huven på Nissans nya pick-up

    LÄS OCKSÅ: Nya Discovery – så är den under den vattenkammade ytan

    LÄS OCKSÅ: Teslas nya SUV

     Interiören är minst sagt spartansk. Airbag på förarsidan ingår och man sitter hyfsat även om pickupen i övrigt kanske inte inbjuder till långfärder.
    Interiören är minst sagt spartansk. Airbag på förarsidan ingår och man sitter hyfsat även om pickupen i övrigt kanske inte inbjuder till långfärder. FOTO: Hans Dahlgren

     UAZ Profi har en stel framaxel. Den och den vridstyva ramen bidrar till de goda köregenskaparna med full last.
    UAZ Profi har en stel framaxel. Den och den vridstyva ramen bidrar till de goda köregenskaparna med full last. FOTO: Hans Dahlgren

     Pickupen har snäckstyrning, som för tankarna till äldre generationers bilar. Enkelt och funktionellt men med ”glapp” i styrningen.
    Pickupen har snäckstyrning, som för tankarna till äldre generationers bilar. Enkelt och funktionellt men med ”glapp” i styrningen. FOTO: Hans Dahlgren

     Ett praktiskt förvaringsfack bakom nummerskylten för spännband och annat.
    Ett praktiskt förvaringsfack bakom nummerskylten för spännband och annat. FOTO: Hans Dahlgren

    Till toppen