Traktorn som svänger på en femöring
Lindner är den enda tillverkare som erbjuder fyrhjulsstyrning kombinerat med steglös transmission. ATL har tittat närmare på den största modellen, Lindner Lintrac 110, och hittat en traktor med hög finish och som praktiskt taget svänger på en femöring.
Lindner använder en fyrcylindrig Perkinsmotor med en cylindervolym på 3,4 liter som kraftkälla. Med Commonrail insprutning och partikelfilter uppfylls avgasnormer enligt steg 3b. Motorhuven lyfts undan i ett stycke och medger god åtkomlighet. Det går att dra ut oljekylaren, vilket underlättar rengöring av motorkylare och laddluftkylare.
Den steglösa ZF transmissionen har två hastighetsområden; 0 till 20 och 0 till 40 kilometer i timmen, som växlas med en knapp på armstödet. Förhållandet mellan motor och transmission kan ställas i fyra lägen där hastigheten sedan styrs med körpedal. Två hastigheter kan sparas i farthållarminnet. Kraftuttaget har fyra varvtal med ekonomiläge för både 540 och 1 000 varvs kraftuttag.
Unik styrande bakaxel
Bakaxeln kan styra 20 grader åt vardera hållet. Det ger traktorn unika egenskaper att manövrera i trånga utrymmen. Det finns fyra styrsätt; framhjulsstyrning, fyrhjulsstyrning, vändtegsstyrning och krabbstyrning. När alla hjul styr, minskar vändradien med ungefär 1,5 meter. Det låga byggsättet gör att traktorn klarar sidolutningar på 60 procent, med dubbelmontage upp till 80 procent.
Traktorn har lastkännande hydraulik och elstyrda hydraulventiler. Standardflödet är 88 liter per minut, och som tillval finns 100 liter per minut att tillgå. Joysticken manövrerar fontlyften och frontlastaren med paddelreglage för de bakre hydrauluttagen. Flöde och timerfunktion kan ställas individuellt. Lyftkraften i trepunkten på 4 900 kilo skvallrar om att det inte är en traktor för tunga burna redskap. Det är som redskapsbärare och frontlastartraktor som traktorn kommer till sin rätt.
Att traktorn är låg gör insteget bekvämt. Dörren öppnar också ordentligt. Utrymmet i hytten är naturligtvis begränsat och svängbar förarstol är uteslutet. Men det känns trots detta inte trångt och sikten är god. Fler funktioner på armstödet hade varit önskvärt. Det känns lite omodernt att behöva sträcka sig ut mot innerskärmen för många av de reglage som används ofta.
Smidighet i toppklass
Med fyrhjulstyrning och kompakta yttermått är det en traktor som tar sig fram nästan överallt. Med steglös transmission och lastkännande hydraulik skulle den kunna vara ett alternativ till en mindre hjullastare eller kompaktlastare på många gårdar. På köpet får man ju på köpet en steglös traktor som kan användas till annat.
För de som tycker höjden är ett bekymmer, till exempel för att röja snö på cykelvägar med låga tunnlar, så finns traktorn med lågprofilhytt där totalhöjden ligger under 2,4 meter.
Lindner Lintrac 110
Grundpris: 904 000 kr
Pris provkört ex: 1 092 000 kr
Teknik (standardutförande)
Motor: Perkins 854E-E34 TA
Antal cylindrar/volym: 4/3,4 l
Maxeffekt (enl. ISO14396): 83 kW/113 hk
Max vridmoment: 450 Nm / 1400 rpm
Transmission: Steglös, två hastighetsområden
Kraftuttag: 540/750/1000/1400 varv/min
Hydraulik: 88 (extra 100) liter per minut
Trepunktslyft, lyftkraft: 4 900 kp
Vikt (ca): 4 370 kg
Längd: 3 530 mm
Höjd: 2 640 mm
Hjulbas: 2 325 mm
Volym bränsletank: 110 liter
Pris tillbehör
Styrande bakaxel 62 000 kr
Fjädrande framaxel: 50 000 kr
Frontlyft plus kraftuttag: 60 000 kr
Hydraulisk hitch: 16 000 kr
Plus
Kompakta yttermått
Liten vändradie
Bekvämt insteg i förarhytt
Tyst förarhytt
Minus
Bränsletankens rymd
Få funktioner i armstöd
Ingen svängbar förarstol
Garanti & service
Två års garanti. 5 års maskinskadeförsäkring.
Oljebyte motor: 500 timmar
Oljebyte hydraulik och transmission: 1 000 timmar
Nyckeltal
Kilo per hästkraft: 38,7
Kronor per hästkraft: 8 000
Kronor per kilo traktor: 206
(Beräknat på maxeffekt och pris i grundutförande)
Kommentarer
Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.