Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 19 mars

    Traktorn som svänger på en femöring

    Lindner är den enda tillverkare som erbjuder fyrhjulsstyrning kombinerat med steglös transmission. ATL har tittat närmare på den största modellen, Lindner Lintrac 110, och hittat en traktor med hög finish och som praktiskt taget svänger på en femöring.

    Lindner använder en fyrcylindrig Perkinsmotor med en cylindervolym på 3,4 liter som kraftkälla. Med Commonrail insprutning och partikelfilter uppfylls avgasnormer enligt steg 3b. Motorhuven lyfts undan i ett stycke och medger god åtkomlighet. Det går att dra ut oljekylaren, vilket underlättar rengöring av motorkylare och laddluftkylare.

     Traktorn klarar med sin låga tyngdpunkt lutningar på 60 procent. Något för klippning av bullervallar och annat.
    Traktorn klarar med sin låga tyngdpunkt lutningar på 60 procent. Något för klippning av bullervallar och annat. FOTO: Hans Dahlgren
     Med fyrhjulsstyrningen svänger traktorn runt på ytor som verkar omöjliga. Vändcirkeln minskar med nästan 3 meter ner till under 7 meter.
    Med fyrhjulsstyrningen svänger traktorn runt på ytor som verkar omöjliga. Vändcirkeln minskar med nästan 3 meter ner till under 7 meter. FOTO: Hans Dahlgren

    Den steglösa ZF transmissionen har två hastighetsområden; 0 till 20 och 0 till 40 kilometer i timmen, som växlas med en knapp på armstödet. Förhållandet mellan motor och transmission kan ställas i fyra lägen där hastigheten sedan styrs med körpedal. Två hastigheter kan sparas i farthållarminnet. Kraftuttaget har fyra varvtal med ekonomiläge för både 540 och 1 000 varvs kraftuttag.

     Motorhuven är i ett stycke och bekväm att öppna.
    Motorhuven är i ett stycke och bekväm att öppna. FOTO: Hans Dahlgren
     Under huven sitter en Perkinsmotor på 3,4 liter och 113 hästkrafter. När huven öppnats är motorn helt frilagd och traktorns storlek gör att arbetshöjden är bekväm.
    Under huven sitter en Perkinsmotor på 3,4 liter och 113 hästkrafter. När huven öppnats är motorn helt frilagd och traktorns storlek gör att arbetshöjden är bekväm. FOTO: Hans Dahlgren

    Unik styrande bakaxel

    Bakaxeln kan styra 20 grader åt vardera hållet. Det ger traktorn unika egenskaper att manövrera i trånga utrymmen. Det finns fyra styrsätt; framhjulsstyrning, fyrhjulsstyrning, vändtegsstyrning och krabbstyrning. När alla hjul styr, minskar vändradien med ungefär 1,5 meter. Det låga byggsättet gör att traktorn klarar sidolutningar på 60 procent, med dubbelmontage upp till 80 procent.

     Bakaxeln styr 20 grader åt vardera hållet.
    Bakaxeln styr 20 grader åt vardera hållet. FOTO: Hans Dahlgren
     Traktor har en rejäl hitchkrok med ett kraftigt överfall för kroken. Vänder man detta blir det till ett överfall för ett helt integrerat kulkopplingsdrag.
    Traktor har en rejäl hitchkrok med ett kraftigt överfall för kroken. Vänder man detta blir det till ett överfall för ett helt integrerat kulkopplingsdrag. FOTO: Hans Dahlgren

    Traktorn har lastkännande hydraulik och elstyrda hydraulventiler. Standardflödet är 88 liter per minut, och som tillval finns 100 liter per minut att tillgå. Joysticken manövrerar fontlyften och frontlastaren med paddelreglage för de bakre hydrauluttagen. Flöde och timerfunktion kan ställas individuellt. Lyftkraften i trepunkten på 4 900 kilo skvallrar om att det inte är en traktor för tunga burna redskap. Det är som redskapsbärare och frontlastartraktor som traktorn kommer till sin rätt.

     Krabbstyrning är egentligen tänkt att styra traktorn i kraftiga sidolut, men är också bekvämt att använda om man behöver styra bort från något.
    Krabbstyrning är egentligen tänkt att styra traktorn i kraftiga sidolut, men är också bekvämt att använda om man behöver styra bort från något. FOTO: Hans Dahlgren
     Österrikiska Lindner Lintrac 110 är unik med styrande bakaxel och steglös transmission. Det är en traktor som vänder på en femöring och med yttermått som gör att den tar sig fram nästan överallt.
    Österrikiska Lindner Lintrac 110 är unik med styrande bakaxel och steglös transmission. Det är en traktor som vänder på en femöring och med yttermått som gör att den tar sig fram nästan överallt. FOTO: Hans Dahlgren

    Att traktorn är låg gör insteget bekvämt. Dörren öppnar också ordentligt. Utrymmet i hytten är naturligtvis begränsat och svängbar förarstol är uteslutet. Men det känns trots detta inte trångt och sikten är god. Fler funktioner på armstödet hade varit önskvärt. Det känns lite omodernt att behöva sträcka sig ut mot innerskärmen för många av de reglage som används ofta.

     Traktorns digitalinstrument. Här sker också inställning av transmission och yttre hydraulik.
    Traktorns digitalinstrument. Här sker också inställning av transmission och yttre hydraulik. FOTO: Hans Dahlgren
     Traktorn andas kvalitet men manövreringen känns lite omodern. På armstödet finns joystick för frontlastare och reglage för inställning av transmission och yttre hydraulik.
    Traktorn andas kvalitet men manövreringen känns lite omodern. På armstödet finns joystick för frontlastare och reglage för inställning av transmission och yttre hydraulik. FOTO: Hans Dahlgren

    Smidighet i toppklass

    Med fyrhjulstyrning och kompakta yttermått är det en traktor som tar sig fram nästan överallt. Med steglös transmission och lastkännande hydraulik skulle den kunna vara ett alternativ till en mindre hjullastare eller kompaktlastare på många gårdar. På köpet får man ju på köpet en steglös traktor som kan användas till annat.

     Tyvärr sitter många av reglagen på traktorns innerskärm istället för på armstödet.
    Tyvärr sitter många av reglagen på traktorns innerskärm istället för på armstödet. FOTO: Hans Dahlgren
     Manöverpanelen för bakhjulsstyrningen är helt separat. Förutom fyrhjulsstyrning är vändtegsstyrningen väldigt intressant där bakhjulen står stilla riktade rakt fram tills framhjulen närmar sig ändläge.
    Manöverpanelen för bakhjulsstyrningen är helt separat. Förutom fyrhjulsstyrning är vändtegsstyrningen väldigt intressant där bakhjulen står stilla riktade rakt fram tills framhjulen närmar sig ändläge. FOTO: Hans Dahlgren

    För de som tycker höjden är ett bekymmer, till exempel för att röja snö på cykelvägar med låga tunnlar, så finns traktorn med lågprofilhytt där totalhöjden ligger under 2,4 meter.

     Med den låga hyttprofilen är det extra viktigt med ett rejält takfönster för frontlastare.
    Med den låga hyttprofilen är det extra viktigt med ett rejält takfönster för frontlastare. FOTO: Hans Dahlgren
     Trots att man är en liten tillverkare så tillverkar Lindner mycket själv. Fram- och bakaxel är egna konstruktioner.
    Trots att man är en liten tillverkare så tillverkar Lindner mycket själv. Fram- och bakaxel är egna konstruktioner. FOTO: Hans Dahlgren

    Lindner Lintrac 110

    Grundpris: 904 000 kr

    Pris provkört ex: 1 092 000 kr

    Teknik (standardutförande)

    Motor: Perkins 854E-E34 TA

    Antal cylindrar/volym: 4/3,4 l

    Maxeffekt (enl. ISO14396): 83 kW/113 hk

    Max vridmoment: 450 Nm / 1400 rpm

    Transmission: Steglös, två hastighetsområden

    Kraftuttag: 540/750/1000/1400 varv/min

    Hydraulik: 88 (extra 100) liter per minut

    Trepunktslyft, lyftkraft: 4 900 kp

    Vikt (ca): 4 370 kg

    Längd: 3 530 mm

    Höjd: 2 640 mm

    Hjulbas: 2 325 mm

    Volym bränsletank: 110 liter

    Pris tillbehör

    Styrande bakaxel 62 000 kr

    Fjädrande framaxel: 50 000 kr

    Frontlyft plus kraftuttag: 60 000 kr

    Hydraulisk hitch: 16 000 kr

    Plus

    Kompakta yttermått

    Liten vändradie

    Bekvämt insteg i förarhytt

    Tyst förarhytt

    Minus

    Bränsletankens rymd

    Få funktioner i armstöd

    Ingen svängbar förarstol

    Garanti & service

    Två års garanti. 5 års maskinskadeförsäkring.

    Oljebyte motor: 500 timmar

    Oljebyte hydraulik och transmission: 1 000 timmar

    Nyckeltal

    Kilo per hästkraft: 38,7

    Kronor per hästkraft: 8 000

    Kronor per kilo traktor: 206

    (Beräknat på maxeffekt och pris i grundutförande)

     Traktorn kan också erhållas med lågbyggd hytt. Man når då med industridäck under 2,4 meter. Intressant för dem som röjer snö på cykelbanor med låga tunnlar.
    Traktorn kan också erhållas med lågbyggd hytt. Man når då med industridäck under 2,4 meter. Intressant för dem som röjer snö på cykelbanor med låga tunnlar. FOTO: Hans Dahlgren

    Relaterade artiklar

    Till toppen