Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 7 mars

    Lyxig vätgasbil övertrumfar vanlig eldrift

    Den släpper bara ut vatten, tankas på 5 minuter och kan rena luften från farliga partiklar. Den andra generationen av vätgasbilen Toyota Mirai har klara fördelar mot den vanliga elbilen. Men dyr teknik och usel infrastruktur är hinder på vägen.

     Toyota Mirai drivs med vätgas och bränslecellsteknik som genererar el. Den har en räckvidd på 65 mil och släpper bara ut vattenånga.
    Toyota Mirai drivs med vätgas och bränslecellsteknik som genererar el. Den har en räckvidd på 65 mil och släpper bara ut vattenånga. FOTO: Ia Wadendal

    Visst är det en elbil men ändå inte. Toyota Mirai drivs med vätgas och bränslecellsteknik som genererar el. Mirai – som betyder framtid på japanska – har klara fördelar jämfört med en traditionell elbil. Den kan tankas på 5 minuter, har en räckvidd på 65 mil och släpper bara ut vattenånga. Dessutom har Mirai, enligt Toyota, en reningsteknik som innebär att den filtrerar bort 90 procent av de farliga partiklarna från omgivningen – och släpper alltså ut renare luft än vad den tar in. Teoretiskt skulle den alltså kunna ”städa bort” utsläpp från dieseldrivna fordon.

    Men det kommer – tyvärr – att dröja innan vätgasbilen blir ett alternativ till den vanliga elbilen. För det är än så länge väldigt dyrt att producera bränsleceller och i Sverige finns det dessutom bara fem tankstationer. Även om staten ger 60 000 kronor i klimatbonus till vätgasbilar så har intresset från rikspolitikernas sida för att investera i en bra infrastruktur varit inte bara ljummet ­utan snarare iskallt.

     Nya Mirai är längre, lägre och bredare än tidigare generation.
    Nya Mirai är längre, lägre och bredare än tidigare generation. FOTO: Ia Wadendal

    I andra länder är synen på vätgas mer driven – i Tyskland finns det redan runt 300 vätgasstationer längs motorvägarna. Tanken är främst att den tunga trafiken ska bli utsläppsfri men det finns också satsningar på vätgasdriven tåg- och busstrafik i flera europeiska länder. Och ju fler mackar som finns, desto större möjlighet för folk att investera i vätgasdrivna personbilar blir det ju.

    Även om huvuddelen av världens vätgas produceras från naturgas så finns det inga hinder för att använda förnybara energikällor som vind- eller solkraft. Mariestads kommun är en av pionjärerna i Sverige – där finns världens första solcellsdrivna vätgasmack. Och vätgasveteranen Hans-Olof Nilsson har gjort sin villa i Angered helt självförsörjande med hjälp av vätgas – den lagrade elen från bränslecellstekniken klarar både att värma upp huset och att ladda batteribilen.

     Den 12,3 tum stora multimediaskärmen är lättnavigerad.
    Den 12,3 tum stora multimediaskärmen är lättnavigerad. FOTO: Ia Wadendal

    Att köra en vätgasbil skiljer sig inte mycket från en elbil. Det är samma direkta kraft när man trycker på gaspedalen och det enda ljud som bilen ger ifrån sig är ett diskret litet surrande. Vägarna i Uppsalatrakten är rejält snöiga och några förrädiska issträngar dyker upp i kurvorna. Det är då det märks att den låga tyngdpunkten i bilen ger en oslagbar stabilitet – trots att Mirai faktiskt är bakhjulsdriven. Bränslecellsstacken är placerad under huven fram och de tre gastankarna ligger i en T-form under baksätet och bagageutrymmet. Batteriet som fördelar ström till elmotorn är numera av litiumjon – i gamla Mirai satt det ett nickel-metallbatteri.

    Viktfördelningen ger en perfekt känsla av ”glidare” och Mirai känns klart lyxigare än en vanlig Toyota – så är den också byggd på en plattform från Toyotas premiummärke Lexus.

    Stolarna är väldigt bekväma även om det nog blir lite trångt för en riktigt lång person i baksätet. Bagageutrymmet är inte stort – bara 273 liter – och det går inte att fälla baksätet. Men ett stort packutrymme är nog inte det som prioriteras av entusiasten som vill testa den här bilen.

     Toyota Mirai tankas på fem minuter.
    Toyota Mirai tankas på fem minuter. FOTO: Toyota

    Det finns två utrustningsnivåer och den bil som ATL testkört har den högre med 20-tumshjul och panoramasoltak. Den enklare versionen har sulor på 19 tum och inget glastak. Interiört är bilen utrustad med allt som behövs och den 12,3 tum stora multimediaskärmen är lättnavigerad. I övrigt finns en head-up-display, ytorna är läderklädda och dekordetaljerna kopparliknande.

    Nya Mirai är längre, lägre och bredare än tidigare generation – uppsynen är diskret och slank. Det är bara det lilla märket ”Fuel cell” som avslöjar att detta är en unik bil med en drivlina som är väldigt ovanlig i Sverige.

    Toyota Mirai är utrustad med det omfattande säkerhetssystemet ­Safety Sense och märkets övriga bilmodeller med det här systemet har fått gott betyg i krocksäkerhetstester. Just Mirai är dock inte testad av till exempel Euro Ncap.

     Den virtuella backspegeln ger koll på omgivningen.
    Den virtuella backspegeln ger koll på omgivningen. FOTO: Ia Wadendal

    Toyota började utveckla vätgasbilar redan i början av 1990-talet. Första generationen av Toyota Mirai kom 2014 och försäljningen har varit ganska blygsam – runt 10 000 bilar har sålts i världen. Och i Sverige rullar det inte mer än 14 exemplar av denna äldre Mirai.

    Den andra generationen av framtidsbilen går inte att köpa. För den som verkligen är sugen är det en

    inköpsresa till Tyskland som gäller – där kostar det ungefär 70 000 euro att bli ägare till en Mirai.

    Senare i år kan det komma ett leasingerbjudande i Sverige men tills vidare är det bilpool som gäller.

    Toyota samarbetar med Kinto Share och framåt sommaren ska det gå att hyra Mirai – från en timme till en månad i taget. Det enda Toyota vill avslöja nu är att timkostnaden för hyran ska ligga på 150 kronor.

     Trångt i baksätet för den med långa ben.
    Trångt i baksätet för den med långa ben. FOTO: Ia Wadendal

    De som kommit längst med bränslecellstekniken är de asiatiska tillverkarna. Konkurrenten från koreans­ka Hyundai, vätgasbilen Nexo, har en räckvidd på över 70 mil och går att köpa – även om priset ger skrämselhicka. Den kostar från 849 900 kronor och uppåt. Också Honda har en vätgasbil, Clarity, med en räckvidd som matchar Mirais. Mercedes presenterade för några år sedan en laddhybrid med vätgasdrift men har nu lagt den i byrålådan – i stället satsar den tyska biltillverkaren på lastbilar med bränslecellsteknik.

    Fakta: Toyota Mirai

    Motor: Elmotor, tre vätgastankar på 5,6 kg, litiumjonbatteri på 6,5 Ah.

    Räckvidd: 65 mil.

    Växlar: Enstegad automat, bakhjulsdrift.

    Toppfart: 175 km/tim.

    Effekt: 182 hk .

    Vridmoment: 300 Nm.

    Acceleration: 0-100 km/tim på 9 sek.

    Tjänstevikt: 1 950 kg.

    Max släpvagnsvikt: Ingen uppgift.

    Längd/bredd/höjd: 497/188/147 cm.

    Markfrigång: Ingen uppgift.

    Ekonomi/miljö

    Pris från: Kan bara leasas.

    Klimatbonus: 60 000 kr.

    Skatt/år: 360 kr.

    Förmånsvärde från: Ingen uppgift.

    Garantier: Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, bränslecell 5 år.

    Förbrukni: 0,79 kg/100 km .

    CO2-utsläpp: 0 g/km .

    Komfort/lastutrymme

    Ställbar ratt: Höjd/längd

    Bagageutrymme: 273 liter

    Elmanövrerad förarstol: Standard.

    Elmanövrerad baklucka:

    Pekskärm: 12,3 tum standard.

    Backkamera: Standard.

    Navigation: Standard.

    Plus/minus

    Plus: Nollutsläpp, lyxig, kort tanktid, lång räckvidd.

    Minus: Går inte att köpa, få tankställen.

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Till toppen