Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 17 november

    Snart åker du rattlöst – och övervakat

    Tokyo

    Artificiell intelligens och röststyrda skärmar. Interiörer som påminner om flygets business class och nästan alla bilar är självkörande. ATL har besökt bilmässan i Tokyo och kikat in i en framtid med mycket avancerad teknik – men också en hel del övervakning.

    FOTO: Ia Wadendal

    Att vara på bilmässa i Tokyo skiljer sig en hel del från liknande utställningar i Europa och USA. Här spanar man in i en framtid med bilinteriörer som påminner om lyxiga vardagsrum och artificiell intelligens i fordonens datorer som anpassar sig efter förarens och passagerarnas förväntade beteende och önskemål.

    AI-n i bilen lär sig mer och mer om oss för varje gång vi kliver in och sätter oss. De flesta av konceptbilarna här är självkörande så vi behöver uppenbarligen inte tänka på att ha händerna på ratten överhuvudtaget – i flera av bilarna saknas både ratt och rattstång.

    Förutspår allt vi vill ha

    Om japanerna får som de vill så är bilarna i framtiden smarta och förutspår allt vi som sitter i fordonen vill ha. Vi passagerare ska kunna styra allt från stolens inställning och trådlösa telefonsamtal till ventilation och resmål. Dessutom ska vi kunna undgå bilköer med hjälp av gester och röster i stället för knappar och reglage. Kameror, sensorer och AI registrerar hur vi agerar och pratar i bilen – syftet förklaras oskyldigt med att vi ska känna oss som hemma, vara bekväma.

    Men frågan är om vi – och framtidens människor – vill ha en sådan kartläggning av allt vi gör i bilen. Och vad händer med all data som bilarnas smarta intelligens samlar ihop om oss? Den lagras i moln, berättar en av ingenjörerna. Hur är den skyddad mot hackare och andra som har ett intresse av att köpa information om alla individer?

    Övervakningen aningen skrämmande

    – Bra just nu, men det finns ingen perfekt lösning, medger ingenjören och ser lite generad ut.

    Även för en teknikoptimist som ATL:s utsända är övervakningsscenariot aningen skrämmande. Nästan så man börjar fundera på att försöka hitta en gammal hederlig helmekanisk Saab 900 när framtidens AI-styrda bilar börjar dyka upp på marknaden.

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen