Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 2 december

    Så rundar du skatten med biogas i tanken

    Med 40 000 kronor i plånboken går det i dag att konvertera en rad bilmodeller så att de i stället kan köras på biogas. Med stigande miljömedvetenhet och skyhöga skatter på många nya bilar kan det bli intressant för fler att räkna på en sådan konvertering.

     I dag är det fortfarande svårt att få bilfirmor att konvertera tunga dieselbilar som Nissan Navara. Däremot är det förhållandevis enkelt att konvertera många bensindriva modeller.
    I dag är det fortfarande svårt att få bilfirmor att konvertera tunga dieselbilar som Nissan Navara. Däremot är det förhållandevis enkelt att konvertera många bensindriva modeller. FOTO: Fredrik Thunberg

    Biogas är i grunden ett av de bästa bränslen man kan köra på, och kan till och med vara bättre än el för den som vill vara riktigt miljövänlig. Medan svenskproducerad el har ett växthusgasutsläpp på 13,1 gram koldioxidekvivalenter per megajoule släpper en biogasbil bara ut 12,5 gram.

    Bara HVO, som släpper ut 8 gram per megajoule, är snäppet bättre. Men här hjälper bränslevalet inte den som söker en bil med låg skatt, eftersom skattesatsen blir densamma som om man hade kört med vanlig diesel.

    För den som kör på fordonsgas kan skatten däremot bli så låg som 360 kronor per år, både för fabriksnya bilar och efterkonverterade modeller.

    Bygger om sju bilar i veckan

    Två företag som konverterar bilar är BRC i Trollhättan och Växjöbaserade Konvegas. Det sistnämnda bolaget konverterar i dag bilar åt såväl bilimportörer som privatpersoner, myndigheter och företag med miljöfokus.

    Suzuki är en av de återförsäljare som företaget har ett tätt samarbete med.

    – Vi konverterar ungefär sju bilar i veckan. Så länge det är en bensinmotor i bilen kan vi ofta konvertera det mesta, säger Alexander Enulesco, vd på Konvegas.

    I spåren av bonus malus, där dieseltörstiga tunga bilar straffas, blir det allt intressantare för fler att pejla marknaden för alternativa fordon och bränslen. Exempelvis får den populära Nissan Navara en skatt på över 18 000 efter årsskiftet, medan Toyotapickupen Hilux spräcker 19 000-kronorsvallen. Den höga skattesatsen gäller under de första tre åren innan skatten växlas ner till sin grundnivå igen.

    För den som kör på biogas väntar i stället en betydligt lägre skatt, men också ett bättre förmånsvärde. Problemet är bara att marknaden för tunga fordon som kan konverteras från bensindrift är starkt begränsad. Däremot finns både RAM 1500 och Ford F-150, samt vissa Chevroleter med flexifuel-motor, som gör att de kan köras på både bensin och etanol till en kraftigt reducerad årsskatt. För den som vill runda skatten med biogas i tanken finns även populära modeller som Volkswagen Caddy att beställa med biogasdrift direkt från fabrik.

     Volkswagen Caddy finns med bensin, diesel och gasdrift, och för rätt kund kan det sistnämnda alternativet vara det mest ekonomiska.
    Volkswagen Caddy finns med bensin, diesel och gasdrift, och för rätt kund kan det sistnämnda alternativet vara det mest ekonomiska. FOTO: Manu Agah

    Tre gastankar

    Bensin- och dieselfordon är knappast jämförbara rakt av, men som alla vet är ett bilköp alltid en kompromiss. I gasfordon kompromissar man framför allt om lastutrymmet.

    Konvegas monterar normalt in tre gastankar i bagageutrymmet som räcker för omkring 30-40 mils körning. Därutöver kan fordonen även köras på bensin med bibehållen tankstorlek.

    – Vi ändrar ingenting i bilens ursprungliga bränslesystem, utan kopplar bara på ytterligare ett bränslesystem i fordonet, säger Alexander Enulesco.

    Förutom lägre skatt, lägre förmånsvärde och renare körning medför investeringen även att kunderna sparar omkring tre kronor på varje liter bensin som man inte förbrukar genom att köra på gas i stället. För den som kör långt kan drivmedelsvalet därför i bästa fall resultera i ett nollsummespel, även för den som normalt skulle välja att köpa en dieselbil i stället, enligt Alexander Enulesco.

    Nu efterlyser han, i likhet med övriga branschen, ett statligt konverteringsstöd för att få fart på omställningen.

    – Vi har tio år på oss till 2030, och i dag har vi 5,5 miljoner bilar på våra vägar där max 10 procent är miljöbilar. Med vår lösning skulle vi ha kapacitet att konvertera ungefär en miljon av dessa, skapa jobb för 20 000 mekaniker, och många nya gröna jobb för producenter och distributörer av biogas, säger han.

    Så beräknas årsskatten

    Skatten baseras på tillverkarens utsläppsvärde, och beräknas utifrån bilens koldioxidutsläpp per kilometer vid blandad körning. Grunden för uträkningen är att bilar som släpper ut mer än 111 gram beskattas med 22 kronor per gram koldioxid på den resterande vikten utöver 111 gram. För bilar som använder alkohol eller biogas/naturgas reduceras beloppet till 11 kronor per gram. Om utsläppen är under 111 gram tas endast grundbeloppet på 360 kronor ut per år.

    Källa: Lag (2017:1215).

    Skatter på tre bilar

    RAM 1500

    Listpris: Från 600 000 kronor

    Skatt: Med flexifuelmotor för etanol och bensin, 2 153-3 000 kronor.

    Övrigt: Levereras uteslutande med bensinmotorer men kan även beställas med förberett biogassystem. I dagsläget finns det dock inga kunder som efterfrågar detta.

    Ford F-150

    Listpris: Från 599 000 kronor (bensin).

    Skatt: 6 500 kronor för de första tre åren.

    Övrigt: Ford F-150 finns även med etanoldrift.

    Volkswagen Caddy

    Listpris: Från 165 000 kronor (diesel), från 202 800 kronor (biogas)

    Skatt: 8 001 kronor de första tre åren för dieselversionen, 613 kronor för gasversionen.

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Till toppen