Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 30 november

    Laddad hybrid med god komfort

    MALMÖ-HALMSTAD.

    Med nya vässade motorer och smartare batteripaket har Mitsubishi skruvat till både effekt och räckvidd på storsäljaren Outlander PHEV. Men ändå är det komforten i den här landsvägskryssaren som får testföraren på fall.

     De två elmotorerna och batterierna har vässats och nya Outlander PHEV rullar över 10 procent längre sträcka på ren eldrift än tidigare.
    De två elmotorerna och batterierna har vässats och nya Outlander PHEV rullar över 10 procent längre sträcka på ren eldrift än tidigare. FOTO: Ia Wadendal

    Mitsubishis laddhybrid har fått en rad konkurrenter som nafsar suven i hälarna under de senaste åren. Men än så länge behöver inte den japanska biltillverkaren känna någon större nervositet – det förmånliga priset för den här laddbara suven i kombination med smart teknik och god komfort ger fortfarande ett försprång.

     Bensinmotorn i bilmodellen är ny – den har vuxit från 2,0 till 2,4 liter och arbetar enligt den så kallade Atkinson-principen som ger lägre bränsleförbrukning.
    Bensinmotorn i bilmodellen är ny – den har vuxit från 2,0 till 2,4 liter och arbetar enligt den så kallade Atkinson-principen som ger lägre bränsleförbrukning. FOTO: Ia Wadendal

    Vad är det då som är nytt i den senaste årsmodellen av Outlander PHEV? En hel del teknik förstås. Bensinmotorn i bilmodellen är ny – den har vuxit från 2,0 till 2,4 liter och arbetar enligt den så kallade Atkinson-principen. Utan att gräva ner oss alltför mycket i teknikens under så är det bara att konstatera att vinsten med Atkinson blir en lägre bränsleförbrukning.

    Med vässad teknik

    För den noggranne som kikar på siffrorna för nuvarande och tidigare bränsleförbrukning kan det ju låta konstigt eftersom det snarast ser ut som om den ökat om man jämför med den mindre motorn. Men den uppgivna förbrukningen bygger numera på WLTP-körcykeln som ska tillämpas på alla nya bilar inom EU. Det är ett mer realistiskt värde än det som tidigare använts, och påverkar också siffrorna för koldioxidutsläpp och räckvidd.

     Det finns två nya körlägen i Outlandern – Sport och Snow.
    Det finns två nya körlägen i Outlandern – Sport och Snow. FOTO: Ia Wadendal

    Även de två elmotorerna och batterierna har vässats. Kapaciteten i batterierna har ökat med 15 procent tack vare förbättrade celler vilket i sin tur innebär att räckvidden har förbättrats. Nya Outlander PHEV rullar faktiskt över 10 procent längre sträcka på ren eldrift än tidigare.

     Att bilen är så bekväm gör att man gärna kör i ett rätt lugnt tempo – vilket inte är helt fel i en laddhybrid för då varar ju batteridriften längre.
    Att bilen är så bekväm gör att man gärna kör i ett rätt lugnt tempo – vilket inte är helt fel i en laddhybrid för då varar ju batteridriften längre. FOTO: Ia Wadendal

    Kan förse ditt hem med el

    Det finns också två nya körlägen i Outlandern – Sport och Snow. Det sistnämnda är dock omöjligt att testa i ett Skåne som fortfarande präglas av en stark höstsol och barmark, men enligt pressmaterialet ska det ge ett bättre väggrepp vid start och säkrare kurvtagning.

     Det som framförallt karaktäriserar den här fyrhjulsdrivna suven är bekvämligheten.
    Det som framförallt karaktäriserar den här fyrhjulsdrivna suven är bekvämligheten. FOTO: Ia Wadendal

    Outlandern kan också fungera som strömförsörjning för villan, tro det eller ej. Nu drabbas vi ju inte så ofta av strömavbrott i Sverige, men om det skulle hända kan det vara bra att veta att en fulltankad Outlander med fyllt batteri kan ge dig el till huset i över en vecka. Den perfekta överlevnadsbilen med andra ord.

    En vinnare på komfort

    Men det som framförallt karaktäriserar den här fyrhjulsdrivna suven är bekvämligheten. Det är komfortabelt så till den milda grad att det känns som att sitta i den skönaste länsfåtöljen under körningen. Det är det första intrycket av resan med den uppdaterade Outlander Plug-In Hybrid. Mitsubishi-folket vill nog helst att testföraren ska känna lyckan av nyheterna i drivlinan men det är just komforten som får en att le nöjt.

     Laddlådan hittas i bagaget.
    Laddlådan hittas i bagaget. FOTO: Ia Wadendal

    Trots att förarstolen saknar inställning för svankstöd så är kurvaturen för ryggen så perfekt utformad att den torde göra även en person som hatar långfärder nöjd. Den mjuka fjädringen gör sitt till för att öka känslan av behag – gropar och gupp, de märks knappt. Dessutom har Mitsubishi lyckats bra med ljuddämpningen i kupén – bullret från den grova asfalten på de skånska vägarna lyckas inte tränga in lika mycket som det brukar göra i andra bilar.

    Går att köra bränslesnålt

    Att bilen är så bekväm gör att man gärna kör i ett rätt lugnt tempo – vilket inte är helt fel i en laddhybrid för då varar ju batteridriften längre och de dyra bensindropparna rinner inte undan lika snabbt. Genom att använda Eco Mode och de olika lägena i bromskraftåtervinningen lyckas jag köra ungefär hälften av de 10 milen mellan Malmö och Halmstad på ren el. Hastighet och vägförhållanden avgör hur förbränningsmotorn och eldrivlinan växlar mellan hybrid- och eldrift.

     Outlander har varit den mest sålda laddhybriden i Europa såväl 2015 som 2016 och 2017.
    Outlander har varit den mest sålda laddhybriden i Europa såväl 2015 som 2016 och 2017. FOTO: Ia Wadendal

    När jag däremot testar det nya körläget Sport så blir lite aggressivare tongångar från motorn och ett ganska brant fall i stapeln som anger bränsleåtgång på instrumentbrädan. Hinner komma upp i omkring 0,7 liter bensin per mil genom den lilla manövern, så jag återgår till normalläge och tack vare en lugn körning resten av vägen tillfredställs snåljåpen inom mig igen.

    En självklar storsäljare

    Det enda jag irriterar mig på är att det inte finns någon navigationsapp att trycka fram på skärmen och att det inte går att ladda min smarta telefon induktivt. Men det är ju lyxproblem. Och det går förstås att ladda telefonen med usb och att använda gps-appen i densamma istället.

     ATL provkör Mitsubishi Outlander PHEV.
    ATL provkör Mitsubishi Outlander PHEV. FOTO: Ia Wadendal

    Det är inte för inte som Outlander varit den mest sålda laddhybriden i Europa såväl 2015 som 2016 och 2017. Med det överkomliga priset, en bonus på cirka 26 000 kronor och de många smarta tekniska lösningarna för hybridfärden lär nog Outlander PHEV vara storsäljare ett bra tag till.

     Testföraren irriterar sig på ”lyxproblem” som att det inte finns någon navigationsapp att trycka fram på skärmen och att det inte går att ladda sin smarta telefon induktivt.
    Testföraren irriterar sig på ”lyxproblem” som att det inte finns någon navigationsapp att trycka fram på skärmen och att det inte går att ladda sin smarta telefon induktivt. FOTO: Ia Wadendal

    Mitsubishi Outlander Plug-In Hybrid 4-WD

    Motor: 2,4 lit 4-cyl direktinsprutad bensinmotor. Två elmotorer: Fram 82 hk/137 Nm, bak 95 hk/195 Nm

    Växlar: Automat, 4-hjulsdrift

    Toppfart: 170 km/tim, 135 km/tim ren eldrift

    Effekt: 312 hk totalt: bensinmotor 135 hk vid 4500 varv/min, elmotor fram 82 hk, elmotor bak 95 hk

    Vridmoment: bensinmotor 211 Nm vid 4500 varv/min, elmotor fram 137 Nm, elmotor bak 195 Nm

    Acceleration: 0-100 km/tim på 10,5 sek

    Tjänstevikt: 1954 kg, kan skilja beroende på bilens utrustning

    Max släpvagnsvikt: 1500 kg

    Längd/bredd/höjd: 469/180/171 cm

    Ekonomi/miljö

    Pris från: 399 900 kr

    Skatt: 360 kr/år

    Förmånsvärde: cirka 2300 kr/mån

    Garantier: 5 år nybil, 3 år vagnskada, 12 år rostskydd, 8 år batteri

    Bränsleförbrukning: 2,0 lit/100 km (WLTP)

    CO2-utsläpp: 46 g/km (WLTP)

    Säkerhet

    Antal krockkuddar: 7

    Autobroms: Standard

    Filbytesvarnare: Ja

    Dödavinkelnvarnare: Ja

    Euro Ncap: 5 stjärnor (äldre version testad)

    Komfort

    Ställbar ratt: Höjd/längd

    Bagageutrymme: 463 liter

    Elektrisk justering förarsäte:

    Inställning svankstöd: nej

    Navigation: nej

    Plus/minus

    Plus: Komfortabel, innovativ teknik, bra pris och låg skatt

    Minus: Saknar induktiv laddning för smarttelefon och inbyggd navigation

    Läs mer om

    Till toppen