Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 15 januari

    Mc Cormick X8 VT – en fullmatad Italienare

    Mc Cormicks X8 serie är den största serien från Mc Cormick med effekter mellan 264 och 310 hästkrafter. ATL har provkört den största: Mc Cormick X8.680 VT.

     ATL har testat McCormick X8 VT680, en traktor i det växande segmentet med kompakta traktorer i 300 hästarsklassen. Det är en trevlig maskin att köra men där kompakta mått också får en del konsekvenser för komforten.
    Bild 1/13 ATL har testat McCormick X8 VT680, en traktor i det växande segmentet med kompakta traktorer i 300 hästarsklassen. Det är en trevlig maskin att köra men där kompakta mått också får en del konsekvenser för komforten. FOTO: Hans Dahlgren
     Traktorn vi provar är utrustad med tryckluftbromsar för släpvagn. Den här placeringen av torkfiltret för luften inuti bakhjulet är inte den mest lyckade.
    Bild 2/13 Traktorn vi provar är utrustad med tryckluftbromsar för släpvagn. Den här placeringen av torkfiltret för luften inuti bakhjulet är inte den mest lyckade. FOTO: Hans Dahlgren
     Detta är inte bra. Små fotsteg rakt upp mot hytten, inklämda i bränsletanken, ger ett obekvämt uppsteg upp i hytten. För att inte falla när man kliver ut rekommenderas att backa ner från traktorn.
    Bild 3/13 Detta är inte bra. Små fotsteg rakt upp mot hytten, inklämda i bränsletanken, ger ett obekvämt uppsteg upp i hytten. För att inte falla när man kliver ut rekommenderas att backa ner från traktorn. FOTO: Hans Dahlgren
     Att hytten inte utformats för en traktor av den här kalibern framgår tydligt när man skall öppna dörren. Det blir till att stå på tå.
    Bild 4/13 Att hytten inte utformats för en traktor av den här kalibern framgår tydligt när man skall öppna dörren. Det blir till att stå på tå. FOTO: Hans Dahlgren
     Att göra rent kylarna är ingen större match. Alla kylpaketen friläggs med ett enkelt handgrepp.
    Bild 5/13 Att göra rent kylarna är ingen större match. Alla kylpaketen friläggs med ett enkelt handgrepp. FOTO: Hans Dahlgren
     Förarplatsen erbjuder god sikt särskilt och den ljusa klädseln ger ett luftigt intryck. Reglagen sitter också mycket väl samlade på armstödet Dock är det lite trångt. Att svänga stolen åt höger går hyfsat, men varje försök att svänga åt vänster stoppas effektivt av ratten.
    Bild 6/13 Förarplatsen erbjuder god sikt särskilt och den ljusa klädseln ger ett luftigt intryck. Reglagen sitter också mycket väl samlade på armstödet Dock är det lite trångt. Att svänga stolen åt höger går hyfsat, men varje försök att svänga åt vänster stoppas effektivt av ratten. FOTO: Hans Dahlgren
     Med den lilla ratten längst till höger ställer man steglöst in motorns egenskaper i förhållande till transmissionen från Eco till Power. Enkelt och överskådligt.
    Bild 7/13 Med den lilla ratten längst till höger ställer man steglöst in motorns egenskaper i förhållande till transmissionen från Eco till Power. Enkelt och överskådligt. FOTO: Hans Dahlgren
     Med en bränsletank på 550 liter klaras också lite längre arbetsdagar. Adblue tanken på 70 liter matchar väl.
    Bild 8/13 Med en bränsletank på 550 liter klaras också lite längre arbetsdagar. Adblue tanken på 70 liter matchar väl. FOTO: Hans Dahlgren
     Baktill är det prydligt arrangerat med anslutningarna lätt åtkomliga. Dock är det svårt att förstå varför hydrauluttagen inte fått någon färgkodning.
    Bild 9/13 Baktill är det prydligt arrangerat med anslutningarna lätt åtkomliga. Dock är det svårt att förstå varför hydrauluttagen inte fått någon färgkodning. FOTO: Hans Dahlgren
     ATL har testat McCormick X8 VT680, en traktor i det växande segmentet med kompakta traktorer i 300 hästarsklassen. Det är en trevlig maskin att köra men där kompakta mått också får en del konsekvenser för komforten.
    Bild 10/13 ATL har testat McCormick X8 VT680, en traktor i det växande segmentet med kompakta traktorer i 300 hästarsklassen. Det är en trevlig maskin att köra men där kompakta mått också får en del konsekvenser för komforten. FOTO: Hans Dahlgren
     Rejäl belysning. Mc Cormick har inte sparat på arbetsljuset. Bara framåt finns 12 belysningspunkter som gör natt till dag.
    Bild 11/13 Rejäl belysning. Mc Cormick har inte sparat på arbetsljuset. Bara framåt finns 12 belysningspunkter som gör natt till dag. FOTO: Hans Dahlgren
    Bild 12/13
    Bild 13/13

    Motorn på traktorn går under benämningen Betamax men är egentligen en FPT-motor från Fiat, en motor som delas med många andra i lantbruksbranschen. Motorn har laddluftkylning, turbo med elektroniskt styrd variabel geometri och SCR-katalysator för att uppfylla avgaskrav enligt steg fyra. Det som kanske överraskar är att cylindervolymen bara är 6,7 liter. Med en steglös transmission är ett högt vridmoment inte lika betydelsefullt, eftersom transmissionen optimerar motorns prestanda. En liten motor gör också att måtten kan hållas kompakta. Serviceåtkomligheten imponerar. Kylpaketet öppnas i ett handgrepp upp som en bok och gör rengöringen till en enkel match.

    Bakänden är hämtad från tyska ZF. Hastighetsområdet skiftas med knappar på multifunktionshandtaget där också farthållarknappen finns, vilket ger sammanlagt fyra sparade hastigheter. En liten egenhet traktorn delar med sina mindre bröder är att den driver med en låg hastighet så fort man lämnar neutralläget. Det är lite irriterande innan man vänjer sig. Framaxeln är en Carraro med individuell fjädring med ny design och lägre underhållsbehov.

    Hög utrustningsnivå

    Att bakänden har tyska gener märks på att traktorn lyfter tolv ton i den bakre trepunktslyften. Det är tyskt hela vägen igenom med Bosch hydraulventiler och Bosch reglersystem för trepunktslyften. Frontlyft är standard och här har man tänkt till när man placerat hydraulventilerna för frontlyften allra längst fram framför framaxeln. Det ger fördelar som avsaknad av hydraulledningar som behöver löpa längs traktorn.

    Mc Cormick har valt en hög utrustningsnivå för X8 serien med 12-tums skärm och ISO-bus som standard. Standard är också elektronisk styrning där man går mellan fulla styrutslag med bara ett halvt rattvarv.

    ”Skippa takfönstret”

    Sikten i hytten är god och den ljusa klädseln ger ett ombonat intryck. Men för mig hade man gärna fått skippa det lilla takfönstret som mest känns som kosmetika. Den stora 12-tumsskärmen har en tydlig grafik, även om den ger lite reflexer. I armstödet är de flesta av traktorns manöverfunktioner samlade och reglagen ligger också väl i handen. Att hytten ärvts från de mindre Mc Cormick-modellerna märks genom små innermått. Att svänga stolen åt höger går bra, men vänstersväng är ett hopplöst företag då skärmen omedelbart tar i ratten.

    Sammanfattningsvis en trevlig traktor att köra med lite av italiensk sportbilskänsla, men med tyska gener i drivlinan.

    Fakta: Mc Cormick Mc Cormick X8.680 VT

    Namn och pris

    Mc Cormick X8.680 VT

    Grundpris: 2 455 070 kronor

    Pris provkört ex: 2 640 462 kronor

    Teknik

    Motor: Beta Power Tier4 Final

    Antal cylindrar/volym: 6/6,7 l

    Maxeffekt (ECE R120): 228 kW/310 hk

    Max vridmoment: 1282 Nm

    Transmission: Steglös

    Hastigheter kraftuttag: 540E, 1000, 1000E

    Hydraulik: 157 l/m, lastkännande

    Lyftkraft: 12 ton

    Vikt: 10 800 kg

    Längd: 5 150 mm

    Höjd: 3 400 mm

    Hjulbas: 3 000 mm

    Standarddäck bak: 710/70R42

    Standarddäck fram: 650/60R34

    Volym bränsletank: 550 l

    AD blue tank: 70 l

    Pris tillbehör

    Hydraulpump 216 liter: 4573

    Kraftuttag fram: 45 397 kr

    Autostyrning (Egnos korr.): 75 398 kr

    Super Deluxe stol 14 477 kr

    Släpvagnsbromsutrustning (luft + hydraulik): 45 547 kr

    Plus

    Bra sikt

    Mycket stor skärm

    Hög utrustningsnivå

    Den steglösa transmissionen med fyra områden

    Minus

    Trånga innermått i hytten (stol går ej att svänga vänster)

    Brant stege upp till hytt med små steg

    Ingen kodning av hydrauluttag

    Utsatt placering av tryckluftskomponenter

    Garanti & service

    2 års garanti eller 2 400 timmar. Maskinskadeförsäkring tecknas separat.

    Oljebyte motor: 500 timmar

    Oljebyte transmission / hydraulik: 1000 timmar

    Nyckeltal

    Kilo per hästkraft: 35

    Kronor per hästkraft: 7919

    Kronor per kilo traktor: 227

    (Beräknat på maxeffekt och pris i grundutförande.)

    Relaterade artiklar

    Till toppen