Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 13 november

    John Deeres bjässe – ett brutalt grönt monster

    Med en vikt på 26 ton och med en maximal motoreffekt på 572 hästkrafter är John Deere 9520RX den i särklass största traktor som ATL har provat. Men det är också en traktor, som trots sina enorma yttermått, är förhållandevis smidig att köra.

     Det behövs rejäla grejor för att överföra kraften till redskapen. Dragbom av kategori 5 typ som klarar en vertikal belastning 5 440 kilo på med en kopplingspinne på 70 millimeter. Detta är en traktor som skall dra och därför är trepunktslyft tillbehör.
    Det behövs rejäla grejor för att överföra kraften till redskapen. Dragbom av kategori 5 typ som klarar en vertikal belastning 5 440 kilo på med en kopplingspinne på 70 millimeter. Detta är en traktor som skall dra och därför är trepunktslyft tillbehör. FOTO: Hans Dahlgren

     John Deere 9520RX är ett rejält muskelpaket avsett för de riktigt tunga jobben. Med 572 hästkrafter är det den största och tyngsta traktorn som ATL har provat. Bandaggregat och midjestyrningen gör den ändå smidig att köra.
    John Deere 9520RX är ett rejält muskelpaket avsett för de riktigt tunga jobben. Med 572 hästkrafter är det den största och tyngsta traktorn som ATL har provat. Bandaggregat och midjestyrningen gör den ändå smidig att köra. FOTO: Hans Dahlgren

    John Deere 9520RX är den största modellen i serien med John Deeres egna motor på 13,6 liter. Den lämnar maximalt 572 hästkrafter och har ett vridmoment på hela 2 400 newtonmeter. För att kompensera den mekaniska växellådan så ligger effekten konstant mellan 1 500 och 2 100 varv per minut.

     Detta är en av de bästa och rymligaste arbetsplatser en traktor kan erbjuda. Tyvärr dras intrycket ner av en hög ljudnivå och att hyttfjädringen inte förmår att fånga upp stötarna från bandaggregatet på ett sätt som jag skulle önska.
    Detta är en av de bästa och rymligaste arbetsplatser en traktor kan erbjuda. Tyvärr dras intrycket ner av en hög ljudnivå och att hyttfjädringen inte förmår att fånga upp stötarna från bandaggregatet på ett sätt som jag skulle önska. FOTO: Hans Dahlgren

    Avgaskraven klaras med en kombination av dieselpartikelfilter och partikelfilter, kombinerat med avgasåterledning och SCR-katalysator. Detta gör att Adblue förbrukningen uppges ligga på mellan två och tre procent av bränsleförbrukningen. 9520RX är en traktor med stora mått och det gör att det finns gott om plats för service. Åtkomligheten för kylpaketet är det bästa jag sett med en motorhuv som lyfts undan och kylenheter för transmission och hydraulik som fälls undan på ett föredömligt sätt. Det är bara att blåsa på.

     De olika kylpaketen går enkelt att fälla undan för rengöring. Armstödet håller toppklass med en väl avvägd mängd knappar för de vanligaste funktionerna. Resten styrs via menyer i monitorn på samma sätt som för de mindre JD-modellerna.
    De olika kylpaketen går enkelt att fälla undan för rengöring. Armstödet håller toppklass med en väl avvägd mängd knappar för de vanligaste funktionerna. Resten styrs via menyer i monitorn på samma sätt som för de mindre JD-modellerna. FOTO: Hans Dahlgren

    En ren dragare

    John Deere 9520RX är en traktor som bara skall lämna råstyrka och därför känns en mekanisk transmission helt rätt på en traktor med den här kalibern. Två farthållarhastigheter kan ställas in och då regleras hastigheten med växelval och motorvarvtal. Att traktorn är en ren dragare märks av att kraftuttag saknas, men det finns som tillbehör för den som vill.

     Banden med en bredd på 915 millimeter ger traktorn en enorm dragförmåga praktiskt taget utan slirning. I alla fall under de förhållanden som råder då vi provar traktorn.
    Banden med en bredd på 915 millimeter ger traktorn en enorm dragförmåga praktiskt taget utan slirning. I alla fall under de förhållanden som råder då vi provar traktorn. FOTO: Hans Dahlgren

    Traktorn som vi provkör saknar även trepunktlyft men har ett hydraulflöde på hela på 435 liter per minut, med två pumpar och två separata kretsar på 220 och 215 liter per minut vardera. Upp till åtta hydrauluttag kan köpas till som med tre kvart tums snabbkopplingar som vart och ett kan leverera 159 liter per minut.

    Armstödet – ett av de bästa

    Att köra traktorn är nästan som att sitta på en glasveranda. Huven framåt skymmer dock en del medan sikten åt sidorna och bakåt är närmast perfekt. Det är stor igenkänning på armstödet som är ett av marknadens bästa. Det är överskådligt och paddelreglage och knappar är tydliga och enkla att manövrera. Skärm och inställningsmenyer fungerar väl och är tydliga att använda.

     ATL har provkört John Deeres bandgående dragare 9520 RX. Det är den största modellen i serien med John Deeres egna motor på 13,6 liter.
    ATL har provkört John Deeres bandgående dragare 9520 RX. Det är den största modellen i serien med John Deeres egna motor på 13,6 liter. FOTO: Hans Dahlgren

    Det finns gott om plats att svänga runt stolen utan att riskera att armstödet tar emot. Dock upplever jag bullernivån som så pass hög att jag reagerar. Det är heller ingen siffra som John Deere skyltar med. Hytten har fyrpunktsfjädring som inte riktigt räcker till för att ta bort de stötar och slag som bandstället ger upphov till. Jag hade önskat mjukare fjäderelement.

    Sammanfattningsvis en traktor av kolossala format men som man efter ett tag upplever som smidig. Inte minst hjälper bandaggregatet till med detta. John Deere 9520RX blir aldrig någon volymtraktor, men för den som behöver en bekväm, rejäl dragare är detta ett bra alternativ.

     ”Att köra traktorn är nästan som att sitta på en glasveranda”, skriver ATL:s traktortestare Anders Nilsson.
    ”Att köra traktorn är nästan som att sitta på en glasveranda”, skriver ATL:s traktortestare Anders Nilsson. FOTO: Hans Dahlgren
     Hytten har fyrpunktsfjädring som inte riktigt räcker till för att ta bort de stötar och slag som bandstället ger upphov till.
    Hytten har fyrpunktsfjädring som inte riktigt räcker till för att ta bort de stötar och slag som bandstället ger upphov till. FOTO: Hans Dahlgren

    John Deere 9520RX

    Grundpris: 4 041 899 kronor

    Pris provkört ex: 4 386 679 kronor

    Teknik (standardutförande)

    Motor: John Deere

    Antal cylindrar/volym: 6/13,5 l

    Maxeffekt (enl. 97/68 EC): 421 kW/572 hk

    Max vridmoment: 2400 Nm / 1600 rpm

    Transmission: 18 stegs powershift

    Kraftuttag: extra

    Hydraulik: 220 (extra 425) liter per minut

    Vikt (ca): 26 000 kg

    Längd: 8 234 mm

    Höjd: 4 124 mm

    Hjulbas: 4 154 mm

    Bandaggregat bredd: 915 mm

    Anliggningsyta: 66 890 cm2

    Volym bränsletank: 1 490 liter

    Ad-blue tank: 83 liter

    Pris tillbehör

    Dubbla hydraulpumpar 435 liter per minut: 48 997 kronor

    Sex bakre hydraulventiler: 26 847 kronor

    Kategori5 dragbom: 31 227 kronor

    Band 914 mm: 66 234 kronor

    LS uttag: 6 242 kronor

    Garanti & service

    Ett års garanti. 5 års maskinskadeförsäkring tecknas av återförsäljare.

    Oljebyte motor: 400 timmar

    Oljebyte hydraulik och transmission: 1 500 timmar

    Nyckeltal, grundutförande

    Kilo per hästkraft: 45,4

    Kronor per hästkraft: 7 066

    Kronor per kilo traktor: 155

    (Beräknat på maxeffekt)

    Plus

    Mycket god sikt

    Bandaggregat med lågt marktryck

    Servicevänlighet

    Svängbar förarstol utan inskränkningar.

    Minus

    Ljudnivå i hytt

    Stötig gång på grund av bandaggregat

    Till toppen